
En skeiv pilgrimsreise
Ulf Nilseng blander religion og anonym sex i ny forestilling.
Fredag 26. januar har Bærum kulturhus urpremiere på «Ulf goes religious part 1» av og med danser og koreograf Ulf Nilseng.
«En naken mann sitter på kne og kikker inn i et hull. På den andre siden ligger en mann ubevegelig på gulvet. En annen sitter på do mens han langsomt faller. De tre befinner seg i hver sine avlukker, adskilte, men likevel sammen. På gulvet ligger blomster. Ulne, dunkende og repeterende rytmer slår ut i rommet.» Slik åpnes en serie sanselige hendelser forbundet med sex og religion.

Ulf Nilseng er en markant, særpreget og viktig stemme i den norske dansekunsten. I nasjonal sammenheng er det få som så standhaftig og konsistent har skapt kunst som kan karakteriseres som queer. Sammen med sin mangeårige partner, Terje Mossige i kompaniet TOYBOYS har han siden 2002 skapt forestillinger som man veldig forenklet kan si handler om utenforskap. TOYBOYS har siden oppstarten skapt ti forestillinger. Forestilling om fall (2015) var Ulf Nilsengs første forestilling under TOYBOYS-paraplyen uten Mossige.

Ulf Nilseng er utdannet ved Statens Balletthøgskole, og har arbeidet som danser for blant andre Un-Magritt Nordseth, Ina Christel Johannessen, Ellen Johannesen, Lise Ferner, Per Olav Sørensen og Amanda Steggel. Han har også over lengre tid arbeidet for kompaniene Det motsatte prosjekt under regissør Jon Tombre og Kreutzerkompani under koreograf Eva Cecilie Richardsen. Han er tildelt en rekke arbeidsstipender og reisestipender fra Kulturrådet, og har også vært aktiv som styremedlem i NoDa, forbundet for dansere, koreografer og pedagoger og har også hatt verv som medlem i Statens stipendkomité for dansekunstnere.

Som danser og koreograf har Ulf Nilseng i en årrekke arbeidet med skeiv tematikk. I den nye forestillingen «Ulf goes religious part 1» tar han for seg religion og fenomenet «glory holes». Nilseng behandler og viser nødvendigheten av nærhet. Lysten og smerten forbundet med møter mellom menn kobles her til lengselen etter noe mer. Lengselen etter en høyere himmel. Det profane og det hellige går hånd i hånd i dette skeive og vektløse rommet. Ulf tar publikum med utenfor tid, utenfor sted og inn i et kroppslig univers av instinkter og mottakelighet.
I «Ulf goes religious part 1» har Ulf Nilseng med seg danserne Stian Danielsen og Sudesh Adhana, musiker Sjur Miljeteig, scenograf og kostymedesigner Corentin Jean-Paul Marcel Leven, lysdesigner Kerstin Weimers og produsent Jorunn Kjersem Hildre.

Urpremieren finner sted fredag 26. januar, men spilles også lørdag 27. og søndag 28. januar. Publikum busses fra utestedet Elsker i Kristian IVs gate 9, Oslo, hver kveld kl. 19. Bussturen er en pilegrimsreise med dragdronningen Cocolita og er på plass ved Bærum Kulturhus kl. 19.30, Claude Monets allé 27, Sandvika innen danserne går på scenen.
Mer info: «Ulf goes religious part 1» på Facebook
Ulf goes Religious part 1 from Ulf Nilseng on Vimeo.
Les også
-
– Filmen «All of Us Strangers» bør være pensum i skolen
Som lærerstudent mener jeg det er vår plikt å sørge for at skolen er et trygt sted. Ikke bare fysisk, men også psykisk og sosialt, skriver Elle Nora Løken.
-
Dette skal Kim Wigaard synge i Stjernekamp-finalen
På lørdag er det klart for den aller siste duellen i «Stjernekamp» på NRK. Den står mellom Kim Wigaard og DePresno.
-
Pris til Skeivt arkiv: – En anerkjennelse
Skeivt arkiv fikk prisen Årets privatarkiv av Arkivforbundet.
-
De flagger et hat mot skeive
– Det er skremmende at politikere ønsker å gjøre livet vanskeligere for unge som allerede står i en utrolig sårbar situasjon, skriver Hedda Josefine Bruncell.
-
Samler inn historier: – Biskopene skal vite hva de sier unnskyld for
Bispemøtet i Den norske kirke planlegger å be om unnskyldning for behandlingen av skeive. Skeivt kristent nettverk ber folk dele sine erfaringer for at kirken skal vite hva den ber om unnskyldning for.
-
– Det handler om mot. Om liv. Om retten til å finnes
Hvis regnbueflagg vaiet overalt, ville det minne oss hver dag om at alle mennesker er like mye verdt – uansett hvem de elsker, hvordan de ser ut, eller hvor de kommer fra, skriver Bent Sandvand.