«Knife+Heart»

Klart for Oslo/Fusion og skeiv film

Årets festival byr på skeiv film i et bredt spekter. Film som oppfordrer til diskusjon og filmer du blir glad eller sint av å se.

Publisert Sist oppdatert

Årets utgave av Oslo/Fusion består av 17 spillefilmer, 8 dokumentarer, 49 kortfilmer, samt tv-serien «The Bisexual» og den danske nettserien «Ondt i røven».

I programmet har festivalen sterke titler hentet fra blant annet filmfestivalene Sundance, Berlinale, Cannes og Toronto, hvorav mange av filmene har vunnet priser. Oslo/Fusions misjon er å fremme mangfold innen seksualitet, identitet, kjønn og etnisitet, og i årets program er bredden stor både i innhold på lerret og blant filmskapere representert. Rushprint utropte Oslo/Fusion som den av landets festivaler som var best på mangfold i kjønns- og identitetsbalansen, og festivalen har i år igjen nådd målet om 50/50 representasjon i programmet.

Slasherporno

Festivalsjef Bård Ydén anbefaler spesielt åpningsfilmen «Knife+Heart» av regissør Yann Gonzalez, som han sier er regissørens beste til nå.

– Det er en mørk, sexy og camp film lagt til den franske pornoindustrien på 70-tallet. «Knife+Heart» er en historie om kjærlighet og besettelse, i tillegg til å leke med slasherfilm-sjangeren, med klare referanser til Friedkin’s film «Cruising» (1980).

«Knife+Heart» handler om en alkoholisert pornofilmregissør som forsøker å gjenopplive karrieren med å lage en fiktiv pornofilm basert på de voldelige drapene som rammer skuespillerne hun jobber med – dette mens drapene fremdeles skjer og den maskerte drapsmannen er på frifot. Vanessa Paradis, modell, skuespiller og popstjerne, kjent for hitlåter som «Joe le taxi» (1987), og Nicolas Maury sies å være fabelaktig over-the-top i sine rolleprestasjoner. Musikken er levert av franske M83 er dette en vinner.

«Knife+Heart»



Film som skaper dialog

Det har stormet rundt filmen «Adam», av regissør Rhys Ernst, som også er gjest på årets festival.

Ungdomsfilmen «Adam», som er basert på boka til Ariel Schrag, som også har skrevet manus, fikk massiv kritikk i forbindelse med lanseringen i august. Flere skeive krever nå boikott av filmen, og kaller den både trans- og lesbefiendtlig. Ydén var selv skeptisk, men etter å ha sett filmen mener han den har en plass på programmet til Oslo/Fusion.

– At det er problematiske ting som tas opp i filmen er riktig, men det gjenspeiler også den uvitenhet som lå rundt transtematikk for kun få år siden, sier Ydén og legger vekt på at Oslo/Fusions oppgave er å vise film som åpner for dialog.

– Jeg håper publikum som kommer vil være delaktige og dele sine meninger, samt lytte til andres. Det er slik vi bygger en «community».

«Adam»




Skjeggete og glitrende menn

I år er det 50 år siden Stonewall-opptøyene, som også ble starten på den moderne skeive rettighetskampen. Det er også 50 år siden en gjeng psykedeliske og skeive hippier, eller radical fairies om du vil, gikk på scenen i San Francisco for første gang. Gruppen kalte seg The Cockettes og i starten laget de show for venner og bekjente. Men denne troppen med skjeggete menn dyppet i glitter, outrerte trans- og cis-folk i glorete sceneantrekk fikk suksess på hjemmebane. Dermed så det ut til at USA og verden lå for deres føtter.

Mye av denne historien fortelles i dokumentaren «The Cockettes».

– Suksessen førte til at The Cockettes satte opp store produksjoner og showene deres ble noe alle i San Francisco ikke kunne gå glipp av. Profesjonelle var de ikke, noe produksjonene bar preg av, men den kreative spontaniteten, uforutsigbarheten og spillegleden var uten sidestykke, og de ble snart et nasjonalt fenomen i USA. Dette er en av mine favorittdokumentarer, og en film å bli glad og inspirert av. Som John Waters sier i filmen, «It was complete sexual anarchy. Which is always a wonderful thing».

Regissør David Weissmann, kjent for dokumentarer som «We Were Here» og «Conversations with Gay Elders» er gjest under festivalen og vil introdusere filmen.

«The Cockettes»

Tysklands første transoffiser

Oslo/Fusion kan skilte med en internasjonal premiere når festivalen setter opp dokumentaren «I am Anastasia» lørdag 21. september.

Anastasia Biefang er den første transoffiseren i Tysklands militærhistorie og hun er gjest på årets festival. Hun er oberstløytnant i den tyske hæren og sto frem som trans i 2015. To år senere overtok hun kommandoen som leder av bataljonen for kyber- og informasjonstjenesten i Tysklands Budeswehr. Filmen «I am Anastasia» følger henne både personlig og profesjonelt gjennom denne prosessen.

Selv om Anastasia ble akseptert og godt mottatt av sin arbeidsgiver, er ikke denne filmen redd for å vise fordommene Biefangs stab i utgangspunktet hadde da de fikk vite hvem som skulle overta kommandoen over bataljonen med over 700 soldater og ansatte. Den viser også de sårbare side ved Biefang og hvilke kvaler hun sliter med privat, som en offentlig person og på jobb.

Kort om humor, skrekk og porno Oslo/Fusion har alltid hatt et sterkt kortfilmprogram. Årets kortfilmer plasseres i ulike temagrupper, fra «We are family» og «Songs of Norway» til «Queerly into the dark» og «Love & carnal pleasures».

– Det lages nå så mye bra kortfilm og jeg vil si vi har klart å sette sammen hele 8 svært sterke program, fra dokumentar og drama til skrekk, humor og porno – til og med i kombinasjoner av nevnte sjangre, sier Bård Ydén.

«I am Anastasia»

Oslo/Fusion på SLM Oslo

Oslo/Fusion starter altså fredag 20. september på Cinemateket i Filmens hus i Dronningens gate 16, Oslo. Åpningsfilmen «Knife+Heart» vises kl. 19. Fra kl. 22 inviteres festivalgjester og publikum til åpningsfest hos SLM Oslo. Denne kvelden er SLM Oslo åpen for alle kjønn og filer. Åpningsfesten er for lengst utsolgt, men det legges 20 billetter til salgs i døra fra kl. 22, så vil du på fest må du være rask.

For fullt program og informasjon, følg med her: oslofusion.no

Powered by Labrador CMS