Kunst

Utsmykker regjeringskvartalet

Kunsten til den skeive norsk-sudaneren Ahmed Umar skal pryde regjeringskvartalet.

– Jeg er først og fremst sudansk, det er der jeg har vokst opp, sier Ahmed Umar. Nå skal han utsmykke det nye regjeringskvartalet.
Publisert

Kunst i offentlige rom (KORO) har kjøpt inn femten skulpturer av den skeive kunstneren Ahmed Umar som utsmykking i det nye regjeringskvartalet.

KORO er statens fagorgan for kunst i offentlige rom og den største kunstprodusenten i landet.

Verkene til Umar inngår i en serie som heter «Glowing Phalanges», som tidligere har vært utstilt blant annet i Bergens Kunsthall og Kunstnernes hus.

«Jeg er veldig, veldig, veldig beæret», sier Umar i KOROs egen podcast VerkSted.

«Tenk deg å komme fra et land der det nesten er umulig å ha en utstilling, og jeg er i mitt nye hjemland og får denne godkjennelsen! Så det er en kjempestor ære.»

Fra utstillingen «Glowing Phalanges».

Drømmen om kunsten

Ahmed Umar kom til Norge fra Sudan som politisk flyktning for 15 år siden, og i dag er han en av Norges mest lovende, unge kunstnere.

Gjennom oppveksten og ungdomsårene i Sudan følte Umar seg aldri til rette. Hver gang han senket skuldrene og turte å vise litt av seg selv, opplevde han at det ble slått ned på.

– Det føltes som om alle rundt meg hadde noe de skulle ha sagt om hvem jeg er. De ville korrigere meg, slik at jeg ikke skulle ende opp som homofil. Å være homofil ville føre skam over hele familien. Jeg kunne i beste fall risikere å bli utstøtt av familien, hvis jeg ikke ble med på å spille streit. Uten en familie i Sudan er du ikke verdt noen ting, sa Umar i et intervju med Blikk i 2018.

Frykten for hva andre ville tenke og si holdt ham tilbake. Det var aldri et alternativ å komme ut til verken familie eller venner.

– Mange i det sudanske samfunnet ser på homofile som kriminelle eller syndere. «Å komme ut av skapet» er liksom ikke noe som finnes i den kulturen, det er et vestlig konsept.

Utover daglig å måtte kjempe med seg selv om egen seksualitet, prøvde Umar også å kjempe for å kunne leve ut drømmen om å bli kunstner.

– Jeg husker spesielt en episode som barn der jeg ble latterliggjort da jeg fortalte at jeg ville drive med kunst når jeg ble stor. Jo eldre jeg ble, jo mer press ble det på meg om å la kunsten være en fritidssyssel. Foreldrene mine ville at jeg skulle skaffe meg en utdannelse for senere å kunne forsørge kone og barn.

Arven fra Sudan

At Umar endte opp i Norge er egentlig ganske tilfeldig. Han hadde riktignok bestemt seg for at det var hit han skulle da han reiste fra Sudan. Men han opplever det ikke som et spesielt aktivt valg.

– Jeg visste vel litt om Norge, at det var en fredsavtale mellom Palestina og Israel som ble signert Oslo. Men ellers ikke så veldig mye annet enn at det er et fredelig land, og at det for homofile er et godt land å leve i.

Men da han først kom hit, fikk han endelig muligheten han hadde lengtet etter - han fikk begynne på Kunsthøyskolen i Oslo (KHiO).

– For første gang kunne jeg styre mitt eget liv. Det er ikke så lett som det høres ut. Når man har blitt opplært til å undertrykke sine egne meninger, så er det utfordrende å komme ut av det. Men en ting jeg alltid visste at jeg ville gjøre, var å studere kunst. Og at jeg ville være mer åpen, mer ekte.

På KHiO fikk han nye venner, og han lærte seg norsk parallelt med studiene. Men han la aldri sin sudanske arv bak seg, og understreker også at det kunstneriske ikke er noe som kom ut av ingenting.

– Jeg er først og fremst sudansk, det er der jeg har vokst opp. Egentlig kommer jeg også fra en ganske kunstnerisk familie. På fritida var pappa kalligraf og mamma tegnet hennatatoveringer.

Glødende fingerledd

Serien «Glowing Phalanges» er en serie kunstverk som består av avstøpninger av kunstnerens egne hender som holder ulike gjenstander laget av materialer som blant annet ibenholt, krokodilleskinn, pyramidestein, elfenben, reinsdyrhorn og til og med nyresteiner fra et menneske.

Hver gjenstand representerer en perle på en bønnekjede. I den sufistiske retningen av Islam som Umar tilhører, bruker man nemlig bønnekjeder for å telle bønner. Dette blir derimot sett på som kjetteri blant wahabister som utgjør majoriteten i Saudi Arabia hvor Ahmed Umar vokste opp.

I følge den wahabistiske retningen av islam skal man telle bønner på egne fingerledd. Gjør man det, blir man belønnet med at fingerleddene gløder på Dommedagen. Derav navnet på Umars verk, «Glowing Phalanges»,

 

 

Powered by Labrador CMS