Skeive venner. f.v. foran: Birna Rørslett (Forbundet for transpersoner i Norge - FTPN og Jens H Älgenäs Eliassen (HivNorge). f.v. bak: John Earhart (Den Norske Bamseklubben), Nils-Erik Aasen Flatø (FRI Oslo og Viken), Meti Olika (prosjektansatt - FRI Oslo og Viken) og Stephen Adom (Skeiv Verden Oslo og Viken).

Regnbuetelefonen tilbyr ringevenner

FRI Oslo og Viken, Skeiv Verden Oslo og Viken, Bamseklubben, HivNorge og Forbundet for transpersoner i Norge lanserer Regnbuetelefonen for å motvirke ensomhet blant voksne skeive mennesker.

Publisert Sist oppdatert

Regnbuetelefonen

Målet med Regnbuetelefonen er å skape gode samtaler med voksne skeive mennesker (lesbiske, homofile, bi/pan, interpersoner eller transpersoner) og å motvirke ensomhet.

Sosial kontakt

Vi mennesker har behov for sosial kontakt, og en ringevenn som tar kontakt én til to ganger i uka kan mange sette pris på – og ha behov for – spesielt når vi blir eldre.

Motvirke isolasjon

Regnbuetelefonen-prosjektet er til fordi vi alle kan kjenne på en følelse av ensomhet og isolasjon til tider – spesielt nå som Korona-pandemien gjør at mange isoleres og er alene mer enn vanlig.

20-minutters samtaler

Kjenner du deg igjen i det, og kunne du tenke deg å få en telefonvenn som ringer deg for en god 20-minutters samtale om lag én til to ganger i uka? Da kan du benytte deg av tilbudet.

For hele Norge

Alle skeive voksne i Norge kan ønske seg en telefonvenn.

Hvordan få en ringevenn?

1. Første steg i prosessen er å registrere seg ved å klikke på «ønsk deg en telefonvenn»-knappen under og så svare på noen spørsmål i skjemaet som åpnes via knappen.

2. Så raskt det lar seg gjøre etter at du har registrert deg i skjemaet med ønske om å motta samtaler blir du kontaktet av prosjektmedarbeider i Regnbuerelefonen for oppfølging, kartlegging og orientering om veien videre.

Info: regnbuetelefonen.no

Regnbuetelefonen drives i samarbeid av Skeiv Verden Oslo og Viken, Forbundet for Transpersoner i Norge, HivNorge, Bamseklubben og FRI Oslo og Viken.

I samarbeidet om Regnbuetelefonen kaller de seg Skeive venner.

Målet med Regnbuetelefonen er å skape gode samtaler med voksne skeive mennesker og å motvirke ensomhet. Regnbuetelefonen-prosjektet er til fordi vi alle kan kjenne på en følelse av ensomhet og isolasjon til tider når vi blir eldre – og spesielt nå som korona-pandemien gjør at mange isoleres og er alene mer enn vanlig.

Kan være ukens høydepunkt

Regnbuetelefonen har vært på tegneblokka gjennom vinteren og våren 2020, og i juni ansatte FRI Oslo og Viken Meti Olika for å administrere tilbudet.

– Gjennom sommeren har vi satt rammene for tilbudet, som vi også ønsker at folk fra alle våre organisasjoner skal engasjere seg i som frivillige. Vi har startet opp et pilotprosjekt med noen få telefonvenner blant egne medlemmer og fått veldig god respons fra mottakere. Etter testfasen er vi nå endelig klare til å lansere tilbudet for fullt, sier Meti Olika.

Sammen, og hver for oss

Koronapandemien og smitteverntiltakene gjør det fremdeles vanskelig for mange å møtes. Da er det godt å ha en venn i telefonen.

– Sosiale treff og trygge møteplasser er noe av det viktigste vi tilbyr, og i en ny virkelighet med stengte dører måtte vi tenke nytt. Heldigvis hadde vi allerede før koronapandemien inntraff planlagt et nytt tilbud - et telefonvennprosjekt for voksne lesbiske, homofile, bi/pan, interpersoner og transfolk, sier Nils Erik Aasen Flatø, leder i FRI Oslo og Viken.

– I en ny hverdag preget av isolasjon for mange mennesker samlet vi Skeiv Verden i Oslo og Viken, Bamseklubben, Forbundet for Transpersoner i Norge og HivNorge til felles innsats - og resultatet av dette er nå at Regnbuetelefonen ser dagens lys, sier Aasen Flatø.

– Sammen, og hver for oss, vil vi med Regnbuetelefonen nå bredt ut til våre voksne medlemmer, i våre ulike organisasjoner, som av ulike grunner ønsker seg noen å snakke med. Dette er ekstra viktig nå som folk i mindre grad enn før kan delta på sosiale treff rundt om i landet, sier Stephen Adom, daglig leder i Skeiv Verden i Oslo og Viken.

Powered by Labrador CMS