Musikk

Irske CMAT fikk med seg bergenseren Matias Tellez som produsent på andreskiva. Resultatet er digg, camp, country-pop.

JENTEGAL CAMP-COUNTRY

Den bifile Irske country-pop-stjerna Ciara Mary-Alice Thompson, bedre kjent som CMAT, platedebuterte i 2022 med albumet «If My Wife New I’d Be Dead». Oppfølgeren kom i fjor høst, og hadde både norsk produsent og flere norske musikere på laget.

Publisert Sist oppdatert

«Crazymad, for me» mottok nærmest unison kritikerhyllest da den kom. Musikkavisa NME kalte henne den irske Dolly Parton, mens musikknettstedet The Line of Best Fit skrev at «platas storhet åpenbarer seg i den fantasifulle leveringen som kombinerer de skiftende virkelighetene i Kate Bushs ‘Hounds of Love’ med sci-fi-verdenen i David Bowies ‘Aladdin Sane‘». 

Albumet er et konseptalbum. CMAT har forestilt seg å være 20 år eldre, for så å ta en tidsmaskin tilbake til nåtida for å gi seg selv noen gode råd. 47-åringen har imidlertid basert tidsreisen på en manual fra Youtube. Det går, selvsagt, ikke helt etter planen. Ikke er hun helt fornøyd med valgene CMAT har tatt oppigjennom livet heller. Fornøyelig nok. 

Mindre morsomt er det selvsagt at foranledningen er et forhold som var ganske giftig. Albumet er et oppgjør i tre akter med en mann som i fem år gjorde henne alt annet enn godt. Humoren, og den er det mye av, er dermed besk, bekmørk – og temmelig irsk. 

Etter en rasende første akt, innser hun at hun ikke kan ta all skyld. Blant annet i ballade-bangeren «Where are your kids tonight?», hvor John Grant, en annen anerkjent skeiv artist, bidrar med et par vakre vers. Det hele ender med at hun forsoner seg med seg selv, og gjør som mange andre skeive har gjort før henne: hun oppfordrer til å «Have fun». Rett og slett, som hun har sagt i flere intervjuer, fordi det å være skeiv innebærer traumer. Men man kan ikke bare være traumatisert. Man må også leve litt. 

CMAT er tydelig på at det ikke er noe en-til-en forhold mellom artisten og privatpersonen Ciara. Som CMAT er hun en artig cowgirl av den typen som bare eier et rom. Privat skal hun være mindre cowgirl, og litt mer som den skeive karakteren Miranda fra tv-seriene «Sex og singelliv» og «And Just Like That». Miranda har da også fått en egen ode på «Crazymad, for me».

Tv-karakteren er ikke den eneste popkulturreferansen på platene. Låt etter låt er så full av referanser og skeive klisjeer at det hele blir deilig camp. Men så lager hun, som hun sa til NME, musikk for «the girls and the gays».

CMAT, 19. februar, kl. 19. Parkteateret, Oslo.

Powered by Labrador CMS