Hoover som homse

Publisert

Blikk Nett dro til Los Angeles for å høre Leonardo DiCaprio og Armie Hammer fortelle om homoforholdet sitt i regissøren Clint Eastwoods storfilm om FBI-bossen Hoover. «J. Edgar» har norsk kinopremiere 20. januar. «J. Edgar» forteller historien om FBIs grunnlegger John Edgar Hoovers 48 år som sjef for den berømte og beryktete amerikanske etterforskningsetaten. I tillegg til å jakte på gangstere, brukte Hoover også FBI til å trakassere politiske dissentere og aktivister, samt å samle konfidensiell informasjon om politiske ledere, ofte ved bruk av diverse ulovlige metoder. Etter hvert som Hoover stadig ble mer paranoid, gjorde han livet surt for alle han anså som en trussel mot seg selv og sin makt. Verst gikk det ut over de han mente måtte være kommunister, jøder og homoseksuelle. Manuset til «J. Edgar» er skrevet av homoaktivisten Dustin Lance Black, som vant Oscar for «Milk», filmen om homopolitikeren Harvey Milk. Regissør er Clint Eastwood, Oscar-vinner for både «Unforgiven» og «Million Dollar Baby». Og han har sin helt definerte grunn til å ville regissere historien om J. Edgar Hoover. – Bryr du deg ikke om tidligere generasjoners erfaringer, vil du alltid repetere deres feil. Denne filmen handler om en kar som manipulerer alle rundt seg og således beholder makten gjennom ni presidenter, forklarer Eastwood da Blikk møtte han i forbindelse med premieren i Los Angeles. Før filminnspillingen finkjemmet Eastwood bortglemte manuskripter om Hoover, snakket med FBI og intervjuet FBI-sjefens venner og kollegaer. Historiens omstridte punkt var selvfølgelig Hoovers seksualitet. Helt siden 1940-årene har det versert rykter om at Hoover var homse og at han likte å gå i dameklær. Men J. Edgar Hoover Foundation skrev til Eastwood at det ikke finnes dokumentasjon som «bekrefter sannheten» i ryktene. Likevel tar Eastwood for seg hans nære og femti år lange forhold til Clyde Tolson, Hoovers nestkommanderende i FBI.  

Eksentrisk mammadalt

Leonardo DiCaprio har rollen som Hoover, og mange mener at «Titanic»-stjernens storslagne framstilling av FBI-bossen kommer til å gi han en fjerde Oscar- nominasjon.

– Men bortsett fra ryktene, hva vet vi egentlig om Hoovers forhold til den flotte Clyde Tolson, som han refererte til som «mitt alter ego»?

– Hvis du snakker med FBI, forteller de deg at forholdet mellom Hoover og Tolson var «broderlig», og at disse karene kun var arbeidsnarkomane kollegaer og uatskillelige venner, svarer DeCaprio på en pressekonferanse på Beverly Wilshire Hotel i Los Angeles i begynnelsen av november. – Men snakker du med andre, svarer de «Er du gal? Disse karene spiste frokost, lunsj og middag sammen hver dag, og de ferierte sammen. Ingen av dem hadde venninner, de stiftet ikke familie. Mammadalten Hoover bodde sammen med moren sin til han var 40. Da Hoover døde, testamenterte han formuen sin til Tolson, og de er gravlagt sammen. Legger du sammen alle faktaene, hva får du?» DiCaprio kaller Hoover for «et enormt ambisiøst geni som var utrolig undertrykt rent følelsesmessig. Hans eneste utløp var jobben.» Skuespilleren har lite pent å si om FBI-sjefen.– Du kan ikke finne opp en type som han. Han var så full av eksentrisiteter at vi ikke engang klarte å få alle med i filmen.  

Besatt av kontroll

Hoovers nestkommanderende og arving, Clyde Tolson, spilles av Armie Hammer, kjent fra «The Social Network». – Hvis Hoover og Tolson ville vært åpne om sin legning på denne tida, ville det ha kostet dem jobben, vennene, og deres sosiale posisjon, påpeker Hammer, som likevel mener at Tolson aksepterte sin homoseksualitet bedre enn Hoover. – I sin jobbsøknad til FBI skrev han at han verken hadde interesse for å gifte seg eller å være sammen med kvinner. Selv om han ' ikke var ute av skapet, visste han hvem han var og godtok det nesten. Noen mener at Hoover nok var homofil, men at det er liten sannsynlighet for at han «praktiserte». Fullmektig Roy Cohn, selv skaphomse og en av Hoovers samarbeidspartnere i 1950-åras kommunistjakt, mente at FBI-sjefen var altfor redd for sin egen seksualitet til i det hele tatt å nærme seg noe som liknet et normalt seksuelt eller romantisk forhold. Trass i ryktene om at Hoover hadde blitt sett i kvinneklær og deltok i homseorgier, mener flere at dette er utenkelig for en mann som var så besatt av å ha kontroll og derfor aldri ville latt seg observeres i slike kompromitterende situasjoner. Datidas regjeringer hadde i flere tiår stått bak antihomokampanjer, så Hoover kjente godt til risikoen det innebar å bli stemplet som homo – og brukte selv stempelet flittig på andre.  

Spredte homorykter

Hoover satte ut homsesladder om den demokratiske politikeren Adlai Stevenson for å skade guvernørens presidentkampanje i 1952, og han samlet også på hemmelige data om Eleanor Roosevelts påståtte elskerinner, antakelig for å bruke det som utpressingsmiddel. Hoover truet også alle som antydet noe om hans egen seksualitet. – Jeg har hørt om all sladderen og diskusjonene rundt disse påstandene, påpeker Eastwood. – Og jeg vet faktisk ikke om J. Edgar Hoover var homofil eller ikke, og ikke spiller det noen rolle for meg heller. Men at han var innhyllet i mystikk, syntes jeg var fascinerende, sier regissøren som overlot til DiCaprio og Hammer selv å gjøre sine egne valg angående Hoovers seksualitet. Hammer ser på forholdet mellom Hoover og Tolson som en ubekreftet kjærlighetshistorie.– For meg virket forholdet deres som en veldig belastning på Tolson, mener skuespilleren. – Det var vanskelig for meg i begynnelsen å forstå hvordan Tolson kunne orke å være sammen med en så kritisk og paranoid person som Hoover i 50 år, men så forsto jeg at Tolson aldri ville forblitt i forholdet hvis det ikke hadde dreid seg om en tragisk kjærlighetshistorie. Tolson må ha fått næring til sin kjærlighet hver gang han fikk et kyss på pannen eller litt omtenksomhet, og dette gjorde det verdt all dritten han måtte gjennomgå, og fikk han til å forbli i forholdet. – De var åpenbart uatskillelige og hadde stor respekt for hverandre, legger DeCaprio til. – At det var kjærlighet mellom dem, kan ingen tvile på. De tilbrakte jo nesten hvert minutt sammen i flere tiår.  

Et kyss på munnen

«J. Edgar» viser aldri Hoover kledt i kvinneklær og gir kun antydninger til et mulig kjærlighetsforhold. – Da vi spilte inn enkelte scener, gjorde vi et opptak hvor vi holdt hverandre i hendene, og et annet hvor vi ikke viste følelsene våre så direkte, forteller Hammer. – Clint minnet oss hele tida på at vi måtte la seerne tolke om forholdet vårt var mer enn et nært vennskap. Likevel foreslo Eastwood at DiCaprio i en følelsesladet scene skulle fortelle Hammer at han elsket han, og i denne scenen gir DiCaprio Hammer et kyss på munnen. Dette improviserte kjærtegnet fikk foreningen Former Special Agents til å skrive til Eastwood for å si «at kysset fikk oss til å revurdere vår stilltiende billigelse av Deres film». – Du kan ikke glede alle med filmen din, slår Eastwood fast om sin 32. film som regissør. – Det var et tydelig sterkt forhold, og jeg ønsket å vise et naturlig samvær mellom dem, slik det kunne ha forholdt seg på den tida. Kanskje var dette en flott kjærlighetshistorie mellom to karer, eller kanskje var det en flott kjærlighetshistorie som også var en seksuell historie? Jeg vet ikke svaret. Uansett er «J. Edgar» en overraskende film fra superstjernen som har blitt en av USAs fremste regissører. Til tross for at Eastwood er republikaner, med et konservativt syn på de fleste ting, støtter han kampen for likekjønnete ekteskap. – Jeg er for at alle får sjansen til å leve det livet de ønsker seg, sier 81-åringen. – Ofte lager folk oppstyr rundt ting de bør la ligge. Det finnes viktigere spørsmål å være opptatt av enn å stoppe individets frihet til å leve slik de selv ønsker. «J. Edgar» har norgespremiere fredag 20. januar.J. Edgar Hoover og Clyde Tolson på boksekamp i1936. På 50-tallet hadde de planene klare for å arrestere 12.000 amerikanere demistenkte for å være illojale. Foto: Getty Images/All Over Press.

Powered by Labrador CMS