– Vi har fått til en holdningsendring

Publisert

LO sponset EuroPride med 100.000 kroner. I tillegg brukte de penger på paradeflåte, t-skjorter og kafé i Pride Village. – Vi er kjempefornøyde. Det har gått over all forventning. Da vi sto oppe på flåten og så bakover arbeidslivsseksjonen, så vi mange, mange flere enn vi turte å håpe på, sier likestillingsrådgiver i LO, Trude Johnsen. – Hva tror du blir reklameeffekten og hva kan skje på sikt, etter EuroPride? – Det er bra at vi har fått markert oss ovenfor homofile og lesbiske. Rapporten vi bestilte av Nova viser jo at det er helt nødvendig å sette fokus på temaet. En prosses er satt i gang i vår organisasjon. Dette har avstedkommet en antidiskrimineringsoppvåkning for de heterofile også. EuroPride har vært en snuoperasjon. Nå blir dette en antidiskrimineringssak for alle, mener Johnsen. Nye samarbeidspartnere – Samarbeidet med kunstnerne har også vært kjempeartig. Dette har vist oss at det går an å jobbe litt på tvers. LO har i så måte fått nye samarbeidspartnere. Før har vi vært litt alene, sier likestillingsrådgiveren. – Hva har lederen i LO, Gerd Liv Valla sagt om EuroPride da? – Hun var svært fornøyd og syns det var veldig artig å være med, men hun savnet større oppslutning i paraden fra de politiske partiene og deres ledere. Hun gikk fremst i arbeidslivsseksjonen under parolen «Kan du være deg selv på jobben?», forteller Trude Johnsen, som mener at LO har fått til en holdningsendring, fra snever interesse til en allmen antidiskrimineringssak. – EuroPride har gitt oss god valuta for pengene både innad og utad. Vi skal ha en evaluering når sommeren er over. Nå drar vi på ferie med god samvittighet, konkluderer Johnsen.

Powered by Labrador CMS