Utstilling
Samisk kunst til storstilt utstilling i Brasil
Gjert Rognli er en av 15 samiske kunstnere som er representert når den omfattende utstillingen Histórias indígenas/Urfolkshistorier åpner ved det prestisjefylte kunstmuseet MASP i São Paulo denne uken. Utstillingen kommer til Bergen i 2024.
– Urfolkskunst blir stadig mer aktuelt internasjonalt, og representerer en viktig motstemme, sier kurator Irene Snarby.
Histórias indígenas/Urfolkshistorier er et utstillingssamarbeid mellom Kode og Museu de Arte de São Paulo Assis Chateaubriand (MASP). Den åpner i São Paulo fredag 20. oktober 2023, og i Bergen 26. april 2024.
Snarby er en av 12 kuratorer for utstillingen som presenterer kunst og visuell kultur fra syv verdensregioner i Sør-Amerika, Nord-Amerika, Oseania og Norden/Sápmi, og inkluderer 285 verk av mer enn 170 kunstnere, fra før den europeiske koloniseringen og frem til i dag. Én tematisk del vies også til urfolksaktivisme rundt om i verden.
Utstillingen er kuratert av kunstnere og forskere som har urfolksopphav, og Snarby har ansvaret for avdelingen for kunst fra Sápmi på oppdrag fra Kode.
Hun har valgt ut 15 samiske kunstnere til utstillingen og er akkurat nå i São Paulo sammen med kunstner Lena Stenberg for å ferdigstille utstillingen sammen med resten av den internasjonale kuratorgruppen.
Et historisk øyeblikk
«Vi lever i et historisk øyeblikk, hvor en energisk bevegelse innen samtidskunsten gir økt synlighet for urfolkskunsten – en levende bevegelse som finner sted akkurat nå med kunstnere og kuratorer fra mange land og ulike kulturer […]» skriver blant annet MASP i en uttalelse om utstillingen.
Snarby mener tiden er overmoden for urfolkstenkningen, i en tid med massive klimautfordringer:
– Flere av kunstverkene representerer en viktig motstemme mot et økende overforbruk og naturødeleggelse. Vi har vidt forskjellige utfordringer etter hvor vi bor på jordkloden, men noe som går igjen i den samiske tekningen, og hos andre urfolksgrupper, er nærheten til naturen, og en respekt for generasjonene før og etter oss, sier Snarby.
Mange av de samiske kunstnerne har tidligere blitt møtt av overraskende trange rammer i kunstfeltet, ifølge Snarby.
– Modernismen har dominert feltet og satt rammene for hva kunst skal være. Den samiske kunsten strekker begrepene, med en dyp respekt for kunsthåndverk, tradisjoner og det taktile, dette opplever jeg har stort gjennomslag nå, sier Snarby.
Norge har vært bakpå
Snarby gleder seg til å vise utstillingen på Vestlandet hos Kode neste år.
– Dette er en gigantisk satsning, med aktører fra de fremste institusjonene i verden på urfolkskunst, som National Gallery of Canada som virkelig har gjort et betydningsfullt arbeid for feltet de siste årene, sier Snarby.
Internasjonalt har det vært en stor og genuin interesse for samisk samtidskunst lenge, og Snarby mener Norge har vært bakpå når det gjelder å fronte urfolkskunst.
– Allerede i 2003 deltok samiske kunstnere på en prestisjefylt utstilling i Venezuela, og de var tungt representert på Sakahàn på Nasjonalgalleriet i Canada i 2013.
– Gjennombruddet i Norge kom først i 2017 med satsningen til Documenta 14 i Kassel, og performancen There is no Sámi Dáiddamusea, på Nordnorsk kunstmuseum. Responsen har hele veien vært enorm, sier Snarby.
Disse kunstnerne deltar fra Sápmi
- Ingunn Utsi (f. 1948)
- Lena Stenberg (f. 1961)
- Iver Jåks (1932-2007)
- Marja Helander (f. 1965)
- Outi Pieski (f. 1973)
- Britta Marakatt-Labba (f. 1951)
- Joar Nango (f. 1979)
- Katarina Spik Skum (f. 1971)
- Alf Salo (1959-2013)
- Geir Tore Holm (f. 1966)
- Jon-Ole Andersen (1932-2007)
- Raisa Porsanger (f. 1988)
- Gjert Rognli (f. 1966)
- Márjá Karlsen (f. 1998)
- John Andreas Savio (1902-1938)
Også inkludert er to verk fra ukjente samiske kunstnere før 1900, og et fotografi av Sophus Tromholt (1851-1896).
Histórias indígenas/Urfolkshistoriervises på MASP i São Paulo fra 20. oktober 2023 til 25. februar 2024, og kommer deretter til Kode i Bergen, hvor den vises fra 26. april til 25. august 2024.