Guds vrede på utstilling

Publisert

Kunstneren Martin Gustavsson åpner lørdag 15. november utstillingen «Wrath of God» i Oslo Kunstforening. – Jeg har bevisst valgt ut historier i bibelen hvor det ikke finnes omtanke eller medlidenhet. Hvor Gud er så sint at straffen virker ulogisk, sier Martin Gustavsson. Utstillingen «Wrath of God» (Guds vrede) består av en serie apokalyptiske malerier som skildrer et antall gammeltestamentlige kriseøyeblikk som syndefloden, kopperslange, barn sønderrevne av bjørner og «Sodomas ødeleggelse». Kunstneren heter Martin Gustavsson. Han er svensk men bosatt i London.Utgangspunktet for maleriene har vært Gustav Dorés kjente svart/hvite bibelillustrasjoner fra 1860-tallet, bilder som har fulgt Martin Gustavsson gjennom hele barndommen.– Jeg er oppvokst med religion. Jeg kommer fra Bohuslän i Sverige, som nok tilsvarer bibelbeltet og Sørlandet her i Norge. Det betyr veldig streng religion, mange forbud og regler, sier Martin Gustavsson til Blikk Nett og viser oss rundt i utstillingslokalet.Oppveksten og den religiøse skamfølelsen har sittet i kroppen, helt til nå.– Jeg har nok forsøkt å ta tak i dette før. Det som ikke føles så bra, og de vanskelige tingene, sier Gustavsson og forteller at det var en oppgave som måtte løses over tid.– Da jeg startet på bildene som har blitt «Wrath of God» skjønte jeg at jeg var klar for å ta et oppgjør med det. Katalysator for arbeidene har vært skildringen om Sodomas ødeleggelse. Byen Sodoma, nær Dødehavet, som druknet i ild og svovel på grunn av innbyggernes syndige liv, først og fremst gjennom homoseksualitet og zoofili. Det er herfra ordet sodomi stammer fra, et begrep som først ble brukt i middelalderen.– Jeg har bevisst valgt ut historier i bibelen hvor det åpenbart ikke finnes omtanke eller medlidenhet, hvor Gud er så sint at straffen virker ulogisk, sier Gustavsson og henviser til bildet som møter publikum, «The Destruction Of Sodom (Part 2)»,– Ja, som for eksempel å ødelegge en hel by og ta livet av innbyggerne.I arbeide med utstillingen måtte Martin Gustavsson også konfrontere sin egen homofobi. En fobi som oppsto som en følge av frykten for Guds straff. Men hadde lysten vår vært like sterk uten syndfølelsen? Bildene til Martin Gustvasson stiller spørsmål som kretser rundt kjønn, seksualitet og våre normbegreper.– Alle disse bibelske bildene kan overføres til nåtid, sier Gustavsson og forteller at han har blandet hendelser fra moderne tid inn i bildene.– Den brennende byen man ser «The Destruction Of Sodom (Part 2)» er faktisk Los Angeles.Hendelser fra nåtiden som opptøyer, katastrofer og terror har satt sitt tydelige preg på de bibelske tolkningene som henger i Oslo Kunstforening.– Vi bærer med oss denne frykten og skammen religion har innprentet oss med. En moralsk tyngde. Det som også er interessant er at redselen er tilbake. Det er noe vi i den vestlige kulturen ikke har følt på, ikke på lang tid. Som homo har Martin Gustavsson også klare refranser til homokulturen i bildene sine.– Det er noe utrolig dekadent ved å feste fra torsdag til søndag, i et strekk, sier han og forteller om London og området Vauxhall hvor homsene danser non stop hele uka.– Det er bra at det finnes dekadense. Men jeg må kjenne på meg selv og ta et valg. Alle har to sider. For meg er de sidene nærmere hverandre nå. Det handler om alder og livserfaring.Vauxhall i London er det området med flest hivpositive menn som har sex med menn i England. Et trist resultat av å danse rundt gullkalven uten å tenke på konsekvensene, eller er det en flukt fra heteronormativiteten?– Det finnes jo mennesker som aktivt går inn i situasjoner som er farlige. Jeg kjenner personlig noen som aktivt jaktet på viruset, og som ble smittet, sier han og forteller at målet er å komme inn i klikken,– Idéen om sykdommen, det å være hivpositiv og tilhøre den innerste sirkelen, er spennende og tiltrekkende for noen. Men realiteten innhenter deg uansett.Med studio og hjem i London er storbyens tilbud alltid innen rekkevidde. Men Martin Gustavsson tiltrekkes ikke den scenen.– Det betyr ikke at jeg slapper av. Dette yrket er jo krevende. Men jeg synes jeg er heldig som får holde på med noe som er så kult som dette.På vernissagen lørdag 15. november vil Nils Bech og Bendik Giske fremføre et bearbeidet utdrag fra Händels Messias i Festsalen. De fremfører også et nyskrevet verk som tar utgangspunkt i barokkmusikkens formspråk, men med et populærkulturelt tilsnitt. «Wrath of God»Oslo KunstforeningVernissage lørdag 15. november kl 16Utstillingen henger til 19. desember.Rådhusgt 19Se også: martin-gustavsson.com«The Destruction Of Sodom (Part 2)» © Martin Gustavsson

Powered by Labrador CMS