VisitOSLO har satset på homoturismen det siste året og har oppdatert nettsidene med informasjon rettet mot skeive som besøker Oslo. – Homoturistene reiser ofte og bruker mye penger når de er ute på reise, så dette er en viktig gruppe å nå, sier i Katrine Mosfjeld i VisitOSLO. Stadi flere turist- og reisebyråer har begynt å satse på homoturister. I VisitOSLO har de også blitt mer bevisste på å tilrettelegge websidene sine for denne gruppen. Det siste året har osloregionens markedsføringsselskap oppdatert sine homosider. – Vi har lagt inn et kart med forskjellige utesteder og andre homorelaterte steder. Vi har også en kalender der vi viser daglige arrangement som er spesielt rettet mot homofile og lesbiske. I tillegg har vi linker og en del annen informasjon, forteller avdelingsleder for turistinformasjonen i VisitOSLO, Katrine Mosfjeld til Blikk Nett.
Liberal byMosfjeld har inntrykk av at det er viktig for skeive turister å reise til et sted som er liberalt og homovennlig.
– Vi markedsfører Oslo som en liberal by, og vi har også brukt åpne, homofile politikere i noen sammenhenger for å vise hvor langt vi har kommet i Oslo, forteller Katrine Mosfjeld. VisitOSLO har registrert at homosiden deres er godt besøkt. I tillegg merker de at den informerer bra ettersom antallet telefoner er mindre. Nå skal de gjøre sidene enda mer brukervennlige før sommeren. Alle Oslos innbyggere oppfordres til å legge inn sine anbefalinger til turister, sine historier om utesteder eller sine advarsler. På homosidene vil det bli lagt inn anbefalinger til homoturistene.
Kjøpesterkt marked– Det er jo ingen som kjenner byen bedre enn innbyggerne selv. I tillegg håper jeg vi kan få inn flere arrangement til kalenderen vår, så jeg oppfordrer gjerne alle Blikk Netts lesere til å melde inn arrangementer, kaféer, utstillinger og andre ting av interesse for homoturister. Vi vil jo ha mest mulig oppdaterte sider, sier Mosfjeld.
I Helsinki har byens turistbyrå startet et prosjekt der de ønsker å vise seg mer fram som en homoby. Her fremheves det homoturistene legger igjen opp til 70 prosent mer penger der de er på ferie enn heteroturistene.
– At prosenten er så høy har ikke vi inntrykk av, men vi er enige med turistbyrået i Helsinki om at dette utvilsomt er et kjøpesterkt marked. Nå går vi inn i en sesong der det er store arrangement som blant annet Skeive dager og Mr. Gay Norway. Så vi håper at det blir brukt mange «rosa penger» Oslo i sommer, sier Mosfjeld.