Begge var svært politiske, og opplevde en følelse av fremmedgjøring i Reagans Amerika - Keith Haring som homofil, og Jean-Michel Basquiat som svart. Her er de sammen på en vernissasje i New York i 1987.

Utstilling med Haring og Basquiat

Stengingen av The National Gallery of Victoria på grunn av koronavirusets utbrudd, gjør at hele verden nå kan se utstillingen «Crossing Lines» virtuelt og gratis.

Publisert Sist oppdatert

Dermed kan publikum sitte hjemme i stua og bla seg igjennom mer enn 300 kunstverk av Keith Haring og Jean-Michel Basquiats som er stilt ut i nasjonalgalleriet i Melbourne i Australia. Kunstnerne var to av de aller mest toneangivende på slutten av forrige århundre. De møttes for første gang i 1979 i New York da Basquiat hadde malt «SAMO is death», og Haring leste en elegi over Samos død på den legendariske Club 57 i East Village. SAMO var Basquiats graffiti-tag i New Yorks i årene 1977-1980, som ifølge han selv betydde «same old shit».

Haring var allerede en kjent graffiti-kunstner da han og Basquiat ble venner. I 1980 lagde Basquiat utstillingen «Times Square Show» og ble en av de første afroamerikanerne som fikk innpass i det etablerte kunstlivet i USA. Deres første felles utstilling, «Public Address», hadde de allerede i 1981.

«Crossing Lines»-utstillingen i Australia fokuserer på deres unike bruk av visuelt språk, tegn, symboler og ord for å få fram sine progressive meninger. Begge var svært politiske, og opplevde en følelse av fremmedgjøring i Reagans Amerika - Haring som homofil, og Basquiat som svart, med en far fra Haiti og mor fra Puerto Rico.

Vennskapet med Warhol

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digital
1 måned

1,-

KJØP

Digital
12 måneder

699,-

KJØP

Digital + Magasin 12 måneder

798,-

KJØP

Powered by Labrador CMS