Teater

Forestillingen «Enkemessen»: Et rom for skeiv sorg

Fortellingen har røtter tilbake i hiv-epidemien. I dag skaper «Enkemessen» et rom for skeiv sorg, minne og fellesskap.

Svein Fuglestad leder Enkemessen på Sentralen i Oslo. Dette er den 25. forestillingen siden den nye versjonen ble skapt i 2022.
Publisert

Det er søndag og allehelgensdag på Sentralen i Oslo. 

I et av rommene er lysene dempet, scenelyset mykt og varmt. En klarinett og et flygel står tett ved siden av hverandre; ved flygelet sitter Ellen Marie Carlsen, og klarinetten spilles av Carl Petter Opsahl.

Publikum sitter tett, noen på stoler, noen på gulvet helt foran. Det er Enkemesse igjen; en interaktiv, rituell forestilling. Dette er den 25. gangen den blir holdt siden starten i 2022, med røtter tilbake til hiv-epidemiens mørkeste år.

Når den første sangen begynner, skjer det uten store fakter. Klarinetten holder en tynn, ren klang. Flygelet svarer med langsomme akkorder. Rommet beveger seg ikke. Pusten er felles. Noen tørker stille bort tårer.

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digital
1 måned

1,-

KJØP

Digital
12 måneder

699,-

KJØP

Digital + Magasin 12 måneder

798,-

KJØP

Powered by Labrador CMS