Teater
Forestillingen «Enkemessen»: Et rom for skeiv sorg
Fortellingen har røtter tilbake i hiv-epidemien.
I dag skaper «Enkemessen» et rom for skeiv sorg, minne og fellesskap.
Svein Fuglestad leder Enkemessen på Sentralen i Oslo. Dette er den 25. forestillingen siden den nye versjonen ble skapt i 2022.
Foto: Annika Byrde
Det er søndag
og allehelgensdag på Sentralen i Oslo.
I et av rommene er lysene dempet,
scenelyset mykt og varmt. En klarinett og et flygel står tett ved siden av
hverandre; ved flygelet sitter Ellen Marie Carlsen, og klarinetten spilles av
Carl Petter Opsahl.
Publikum
sitter tett, noen på stoler, noen på gulvet helt foran. Det er Enkemesse igjen;
en interaktiv, rituell forestilling. Dette er den 25. gangen den blir holdt
siden starten i 2022, med røtter tilbake til hiv-epidemiens mørkeste år.
Når den første
sangen begynner, skjer det uten store fakter. Klarinetten holder en tynn, ren
klang. Flygelet svarer med langsomme akkorder. Rommet beveger seg ikke. Pusten
er felles. Noen tørker stille bort tårer.
Digital
12 måneder
699,-
KJØP
Digital + Magasin 12 måneder
798,-
KJØP