Gir undervisning om lhbt et løft

Publisert

Kunnskapsminister Bård Vegard Solhjell vil øke kunnskapen om lhbt-spørsmål i skoleverket. – Vi skal fokusere på mangfold og slå ned på mobbing. Seksuell orientering skal reflekteres i ulike fag gjennom hele skoleløpet fra og med 4. klassetrinn, sier Solhjell til Blikk Nett Kunnskapsminister Bård Vegard Solhjell sier til Blikk Nett at det må bli slutt på at homofili og seksuell orientering kun omtales i lærebøkene i samme kapitler som kjønnssykdommer og abort. – Lhbt-spørsmål skal løftes frem og behandles på en naturlig måte og der det hører hjemme, sier Solhjell.Lhbt-spørsmål skal nå inn i blant annet samfunnsfag, naturfag, norsk og religion-, livssyn- og etikkfag.

Starter på 4. klassetrinn

I samfunnsfag, på 4. trinn, skal elevene for eksempel samtale om familiens oppgaver og om forskjellige familieformer. Dette inkluderer aleneforsørgerfamilier, storfamilier, familier hvor foreldre har samme kjønn og familier med flere sett foreldre.På 7. trinnet skal elevene samtale om variasjon i seksuell orientering i tilknytning til kjærlighet, samliv og familie. På 10. trinnet skal elevene drøfte forholdet mellom kjærlighet og seksualitet i lys av kulturelle normer. Helseutvalgets bok Gay Kids skal spres i grunnskolen. Boken skal tilpasses læreplanmålene som omhandler seksuell orientering og variasjoner i familieformer opp til og med 7. klassetrinn.Kunnskapsdepartementet har i samarbeid med Barne- og likestillingsdepartementet kjøpt inn Blikk til 500 skolebibliotek over hele landet de siste tre årene.Regjeringens handlingsplan «Bedre livskvalitet for lesbiske, homofile, bifile og transpersoner 2009 – 2012» skal reflekteres i opplærings- og utdanningssektorens innsats. I så måte planlegges flere konkrete tiltak. Lærerutdanningen skal gjennomgå en kompetanseheving når det kommer til kunnskap om seksuell orientering. – I dag er kunnskapsnivået i lhbt-spørsmål blant lærere altfor dårlig. Vi vil ha klar en infopakke som lærerstudenter skal ta i bruk fra skoleåret 2009. I tillegg ønsker kunnskapsdepartementet å dra veksler på LLH, sier kunnskapsministeren.

Et løft i skolen

LLH ønsker å utvide prosjektet Rosa Kompetanse til også å omfatte skoleverket. – Fokuset er å få laget et videreutdanningsprosjekt for lærere og alle andre som jobber i skolesystemet. I dag har vi bare et tilbud til helsepersonell. I første omgang ser vi for oss en pilotskole som er villig til å inngå et samarbeid med oss, og da helst en minoritetsskole, sier leder i LLH, Karen Pinholt.Hun påpeker at i dag har lærere som ønsker seg mer kunnskap om lhbt-personer ingen steder å henvende seg. LLH har heller ingen ting å tilby. – Vi er veldig fornøyd med at kunnskapsministeren nå viser vilje til å gjøre noe og ønsket å ta et stort løft for å øke kunnskapen om lhbt-spørsmål i skolen, sier Pinholt.

Powered by Labrador CMS