Menighet i syndens pøl

Publisert

Et borgjemt hjørne av Pride Village, et lite telt, noen unnselige plakater, en dame med prestesnipp, et skilt med 3B. Er det her man blir tilbudt en kjapp helbredelse? Neida, Oslo tredje baptismenighet er ikke som andre frikirkemenigheter, de er så langt fra Jan Åge Torp og hans Oslokirke man kan komme. De er eneste frikirkemenighet som deltar på EuroPride. For en ateist sitter aversjonen mot omvendte snipper i ryggmargen. Det er med mer enn en solid dose skepsis jeg nærmer meg de to damene i det lille menighetsteltet. Har festivalledelsen gått helt av skaftet, tenker jeg når jeg lett inkvisitorisk begynner å spørre ut de to om hva de bedriver på EuroPride. – Hva gjør en menighet som dere på et sted som de fleste frikirkemenigheter vil oppfatte som en syndens pøl? – Vi er her fordi vi trenger å være her, sier pastor Ragnhild Schanke, - for å vise at ikke alle kristne er sånn som fundamentalistene. Hun bekvinner teltet til Oslo Tredje Baptismenighet sammen med tidligere pastor Iris Idland. Idland var pastor i Nord-Norge helt til hun stod frem som lesbisk. Da ble hun avskiltet som pastor og mistet sin ordinasjon. – Hvorfor er dere ikke sånn da? – Vi oppdaget ut at vi ikke er sånn! – ???? - Vi var en liten gruppe på 10-12 stykker. Etter hvert registrerte vi oss som en menighet og søkte opptak hos batistene. Hele fundamentalismen er et stort problem, som vi vil arbeide aktivt i mot, sier Schanke. Hun forteller at de leser bibelen som et historisk dokument, med et positivt gudsbilde av en gud som er rettferdig, god og generøs. Slik Schanke og Idland ser det har gud større aksept for menneskelivet enn det mange kristne ser. Ondskap – Mange kristne kategoriserer annen seksualitet som ondskap. Jeg ser det slik at de har vært imot hele veien, enten det gjelder skilte eller gjengifte. Homofili er bare en ting til, sier Schanke. Hun mener kirken har strittet i mot hele tiden, og at den ikke bare har stått for seksualfiendtlige, men også menneskefiendtlige holdninger. – Baptistkirken har vært det mest liberale kirkesamfunnet, derfor har vi funent oss til rette der, forteller Schanke. – Hva synes de andre baptismenighetene i Oslo om dere? – De er høflige, men reserverte, mens menigheten i Bærum har støttet oss fullt ut. Vi ønsker å demonstrere at det går an å være kristne uten å bli fundamentalister. Mange tror de må velge mellom trosliv og samliv. Vi mener det må gå an å få både i pose og sekk. Vier folk Schanke forteller at de foretter vielsesriter i den forstand at menigheten har egne ritualer for å velsigen folks partnerskap. De gjør ikke dette for å markere, men for å vise at det finnes alternativer for kristne homofile. Menigheten er også for kjønnsnøytral ekteskapslov. – Vi er imot at man overhodet skal ha lover som kan begrunnes utfra annet enn fornuft. Det er ikke lovverkets oppgave å mene noe om hvordan folk innretter seg, understreker hun. Holdningene til Oslo Tredje Baptistmenighet har ikke gått upåaktet hen, og ikke alle baptister er like begeistret. Signaturen Zionist har på baptistenes debattforum på nettet omtalt menigheten som Schankes grisebinge. – De snakker om guds ord, men de har bare hat og forakt å by på, er Schankes kommentar til hetsen. – Vi stiller ikke i paraden som menighet, men mange av oss går der sammen med andre. Selv skal jeg gå der med Grünerløkka bydel, den eneste bydelen i Oslo som offisiellt deltar i paraden, sier tidligere baptistpastor Iris Idland.

Powered by Labrador CMS