Mot dødsstraff

Publisert

På seminaret Respekt i møte mellom homofili og religion sist torsdag redegjorde forstander i Det Muslimske Forbund, Basim Ghozlan, for sitt syn på dødsstraff, – Jeg er motstander av dødsstraff på et generelt grunnlag, og også når det gjelder henrettelse av homofile i Iran. Skeiv Ungdom, Antirasistisk Senter, Skeiv Verden og Skeivt Forum inviterte torsdag 23. april til seminar om respekt i møtet mellom homofili og religion.Lokalene til Antirasistisk senter var fylt til randen og det var et lydhørt publikum som gjorde seg klar til å høre meningsmotstandere barke sammen i spørsmålet rundt homofili og religion. Det skjedde aldri.Panelet, som besto av skribent og samfunnsdebattant Iffit Qureshi, KrF-politiker Bjørg Tørresdal, leder i Åpen Kirkegruppe, Gard Realf Sandaker-Nielsen og Basim Ghozlan, forstander i Det Islamske Forbund debatterte godt sammen, under ledelse av journalist Kadafi Zaman.Mye av fokus ble rettet mot Basim Ghozlan, som på sin side redegjorde for at han ikke representerer alle verdens muslimer.– Hvorfor skal jeg måtte stå ansvarlig for hva andre muslimer gjør? Jeg er ikke leder i muslimsk råd og jeg er ikke president i Iran, sa Basim Ghozlan før han en gang for alle fortalte hvilket syn han har på dødstraff,– For min egen del kan jeg svare at jeg er motstander av dødsstraff. Det er på et generelt grunnlag, men også når det gjelder henrettelse av homofile i Iran. Det er noe jeg tar sterk avstand fra.Selv har forstanderen i Det Muslimske Forbund ingen erfaring med homofile muslimer,– Jeg har ikke blitt kontaktet av homofile muslimer noen gang, og jeg har vært fortander i over tyve år. Jeg har hørt om tilfeller, men jeg kan ikke si at vi opplever en strøm av homofile muslimer som kommer til oss.Likevel erkjente han at homofile muslimer finnes,– Jeg er rimelig trygg på at det blant de tusen som hver fredag kommer til bønn i moskeen finnes en del homofile. Jeg synes det er riktig at de kommer, ikke noe problem. Men vi skal heller ikke heise flagg fordi de er en spesiell gruppe. Det tjener verken de eller andre på.Skribent og samfunnsdebattant Iffit Quereshi la vekt på at tidene forandrer seg, også i den muslimske verden.– Det finnes flere forskjellige trosretninger innen Islam, og forskjellige tolkninger av koranen. Nylig leste jeg en nytolkning som forkaster de patriarkalske ideene vi vanligvis forbinder med koranen. Det kan også skje i spørsmålet rundt homofili. Så jeg synes vi skal være optimistiske.Optimistisk eller ei, Ghozlan forventer rene fakta hvis han skal forandre sitt syn.– De som mener at homofil praksis er forenelig med islamsk lære må ha argumentasjonen og fakta på plass, sa Ghozlan og sa at døren sto på gløtt hvis konklusjonen skulle vise seg å være overbevisende.– Jeg er faktisk et åpent menneske, og håper at de som har kunnskap om islamske tekster, og som mener jeg tar feil, skal komme til meg slik at vi kan snakke om det. Jeg vil gjerne diskutere dette, lenge, og hvis noen klarer å overbevise meg vil jeg helt sikkert forandre standpunkt.Gard Realf Sandaker-Nilsen, leder i Åpen kirkegruppe, hadde forståelse for at man kan tolke religiøse tekster forskjellig,– Man skal ha lov til å tolke bibelen og koranen slik man vil. Men det som er problematisk er når man forteller et annet menneske at det bare finnes én måte å tenke på, og hvis du tenker annerledes er det bare å komme seg ut av menigheten.Basim Ghozlan skiller ikke mellom praksis og lære når det gjelder Koranen,– Jeg ser ingen motsetning. Nå er ikke jeg homofil, men hadde jeg vært det hadde jeg måttet velge bort den homofile praksisen. I følge koranen er homoseksualitet forbudt. Men dette er egentlig ikke en sak for oss. Det er en sak mellom deg og gud.

Powered by Labrador CMS