Adonis under overflaten
Bjørn Båsens installasjon «Cosmetics of Adonis» åpner i kveld på Prosjektrommet i Galleri Brandstrup. Arbeidene til Bjørn Båsen sirkler rundt en forfallen og dekadent verden. De belyser enten kunsthistoriske tradisjoner eller adelen og borgerskapets pompøse bruk av ferniss og seremonier. Han setter fokus på det som ligger under pene overflater. – I «Cosmetics of Adonis» er rommet forlatt, men ved å gå gjennom det kan du lese hele livet til denne unge mannen, sier Båsen. Utstillingen har utgangspunkt i kosmetikk, altså det å dekke over noe, og interiøret i installasjonen er luksuriøst. Men interiøret er laget til en syk person. Noe som viser seg ved at overflatene er i ferd med å sprekke. Møblene klarer ikke å skjule funksjonen de egentlig har, nemlig å være kamuflasje. Ynglingen Adonis er en guddom for liv–død-gjenfødelse i gresk mytologi. Kulten om den døende Adonis var fullt utviklet i sirkelen av unge kvinner rundt poeten og filosofen Sappho på den greske øya Lesbos rundt år 600 f.Kr. I moderne språkbruk er navnet «Adonis» ofte brukt som en allusjon for det ekstremt attraktive og tiltrekkende mannlige, ofte i sammenheng med forfengelighet. Han blir dyrket av kvinner, og ikke minst homser. – Ja, Adonis er absolutt et homoikon. Men det handler også om at unge mennesker som dør, blir opphøyd til ikoner. Som for eksempel James Dean. Båsen påpeker at dette fenomenet er like utbredt i dagens moderne popkultur. – Nåtidens popkultur er basert på kunstnermytene fra romantikken hvor kunstnere var opphøyde individer og hvor skjønnhet stadfestet seg som en trend, som til slutt festet seg i folks bevissthet, slo rot og ble der.Fascinasjon og avskyBåsen har mastergrad fra Statens kunstakademi i Oslo og bachelorgrad fra The Arts Institute of Bournemouth i England. I arbeidene sine bruker han en rekke ulike teknikker, fra skulpturer til maleri og installasjoner. Når Blikk møter ham i atelieret, er han i ferd med å legge bladgull på interiøret som skal utgjøre «Cosmetics of Adonis». Glossy overflater og dekadente uttrykk til tross, ligger det ifølge Båsen ingen politisk agenda bak utstillingen. – Nei, dette er ikke et kritisk blikk på konsumering, men en fascinasjon. Det som går igjen i arbeidet mitt er en fascinasjon for det som jeg både blir tiltrukket av og som jeg føler avsky for. Det er akkurat den spenningen jeg synes er interessant, sier han og nekter ikke for at det kan finnes noen spor av Adonis i Bjørn Båsen. – Han finnes nok i alle kunstnere. Det samme gjelder vel alle som får muligheten til helt og holdent å jobbe med noe som er deres eget.«Cosmetics of Adonis», 27. november til 21. desemberGalleri Brandstrup, Madserud allé 34.Se også: bjornbasen.com