Imponerende oppslutning
Overveldende støtte fra masse enkeltmennesker og andre aktører i homo–Norge har gjort at plakatkampanjen om barns rettigheter har nådd sitt første mål, 30 000 kroner. Midlene skal blant annet brukes til en helsidesannonse i Dagbladets lørdagsmagasin. – Jeg er veldig rørt. Det er utrolig motiverende for oss at folk engasjerer seg i dette. Det er er bra for oss og arbeidet vi gjør, sier Christian Møllerop, leder i LLH Oslo og Akershus, som har tatt initiativet til kampanjen til Blikk Nett Kampanjen er en motreaksjon på en annonse nettstedet MorFarBarn.no kjørte i Dagbladet forrige uke. Organisasjonen MorFarBarn bruker annonsen til å argumentere mot kjønnsnøytral ekteskapslov. LLH Oslo og Akershus sin motkampanje har fått bred støtte i løpet av noen få dager. – Ideen om en kampanje om unntakene i partnerskapsloven har vi jobbet med siden mars. Vi hadde planlagt en kampanje til høsten. Men så kom annonsen fra MorFarBarn og vi måtte svinge oss rundt å gjøre noe. Rettigheter partnerskapsbarn ikke får inkluderer samvær med sin foreldre (fødselspermisjon, skilsmisse og dødsfall), arv (ved ikke-juridisk forelders død) og økonomisk sikkerhet (utvidet barnetrygd). Støtten til kampanjen har kommet fra ulike kilder. LLH Trøndelag har samlet inn penger. Det samme har London Pub gjort. SinPecado og Naken vil i løpet av helgen gi ti kroner fra hver øl de selger til kampanjen. Nettstedet Gaysir har gitt 5 000 kroner. Blikk gir kampanjen en helsides annonse i september nummeret og annonse på Blikk Nett. I tillegg strømmer det inn penger fra privatpersoner. Mål nummer en er altså nådd og 30 000 kroner er på plass. De øvrige midlene som kommer inn skal brukes til oppfølging og utvidet distribusjon av kampanjen. – Vi er i kontakt med Dagsavisen. Vi er også i samtaler med reklamefirmaet JCD-Ecaux om annonseplass på Sporveien, forteller Mørrerop, som sier at kampanjen vil fortsette utover høsten.