Mer homo i skolen

Publisert

Da førsteutkastet til ny læreplan ble lagt fram tidligere i vår, var temaet homofili ikke-eksisterende. Etter hardt påtrykk fra LLH, gikk forslaget til utdanningsdepartementet med store forandringer i går, tirsdag 7. juni. – Vi har en følelse av å ha blitt tatt på alvor, og det er godt, sier Helle Hyhuus i LLHs arbeidsgruppe for læreplanarbeid. – Denne kampen må tas igjen og igjen, men resultatet som nå er oversendt utdanningsdepartementet er langt bedre enn den forrige læreplanen av 1997. At de har tatt med så mange av forslagene våre, er et langt skritt i riktig retning, sier Hyhuus til BlikkNett. I forslaget som utdanningsdepartementet mest sannsynlig kommer til å vedta uten mange forandringer, er temaet homofili integrert i de fleste fag. I Norsk er det inne på mellom- og ungdomstrinnet. I samfunnsfag skal det tas opp på alle trinn, mens homofili blir en naturlig del i naturfag og engelskundervisningen på ungdomstrinnet. – Det handler ikke om at homo skal plasseres i enkelte «avvikskapitler», men at homofili er en naturlig del av undervisningen. En læreplan skal være en generell speiling av det samfunnet vi lever i, og alle barn og ungdommer skal kunne kjenne igjen sin verden og sine verdier i undervisningen, sier Nyhuus. Under et allmøte fikk LLHs arbeidsgruppe Kristin Clemet til å spesifisere at homofili som en naturlig integrert del av undervisningen ikke er et gode for ei lita gruppe, men noe som er av almen intresse. – Å ha homofili solid inne på læreplanen er ikke bare noe som gagner homofile ungdommer, men også alle rundt dem. Heterofile ungdommer må få kompetanse i å være gode kamerater. Dessuten er det mange barn som har homofile familiemedlemmer. De får kanskje vite hjemmefra at dette er naturlig og greit, men så møter de et massivt heteronormativt trykk gjennom undervisning og sosialisering. Disse barna trenger å få vite at deres familie er like bra, mener Helle Nyhuus, som påpeker at det var ekstremt viktig å komme inn i læreplanen for å sikre et minimumsfokus. – Men vi vil være mer enn bare sikret. Derfor er læremidlene det neste viktige for oss, altså det materiellet lærere bruker i undervisningen Hvis vi får inn på læringsplakaten at alt undervisningsmateriell skal gjenspeile alle elevene, vil lærebokforfattere måtte ta hensyn til det når de skriver. Det betyr blant annet at de må bruke eksempler som beskriver homofile familier og livssituasjoner uten at temaet for teksten eller oppgaven nødvendigvis er homofili, sier Hyhuus. – I tillegg vil vi jobbe hardt for en kompetanseheving av undervisningspersonell. Det er jo de som er autoritetspersonene i klasserommet og derfor er det veldig viktig at de vet hva de snakker om og kan snakke om temaet homofili på en inkluderende og fordomsfri måte, avslutter Hyhuus.

Powered by Labrador CMS