TV

– Maskorama er skeivt!

– Alle karakterene i «Maskorama» er ikke-binære, sier designer Kjell Nordström. I november er han klar med ny sesong på NRK.

Kjell Nordström, også kjent som Baron von Bulldog, er mannen bak kostymene i NRK-serien «Maskorama». Nå ruller sesong fire ut på tv-skjermen og premieren er lørdag 11. november.
Publisert Sist oppdatert

«Maskorama» ble raskt en superhit blant det norske folk da programmet ble introdusert på NRK i 2020. Interessen for programmet har ikke avtatt og premieresendingen i fjorårets sesong hadde over én million seere. I programmet skjuler kjente personer seg bak overdådige masker og kostymer mens de gjør sitt beste for å tolke hver sin hitlåt.

Mannen bak de spektakulære maskene og kostymene er designer Kjell Nordström, også kjent som Baron von Bulldog.

Nordström har aldri vært redd for å vise tenner til patriarkatet, pelsdyrindustrien og høyreekstremistene. Ofte med provokasjon som middel. Den svensknorske designeren ser det som sin plikt «å røre litt rundt i kasserollen», som han kaller det selv. Nå har han rørt i «Maskorama»-kasserollen i tre sesonger, og sesong fire åpenbarer seg på NRK lørdag 11. november.

– Ifølge NRK er «Maskorama» mer populært enn Melodi Grand Prix og Eurovision, sier Kjell Nordström stolt.

– Årets sesong har vært utrolig spennende og morsom å jobbe med. Deltakerne i år er veldig engasjerte. De elsker figurene sine og har vært mer involvert i hele designprosessen enn i tidligere sesonger. Dessuten har vi utarbeidet nye teknikker og bruker nye materialer, så maskene og kostymene er både lettere og mer komfortable å ha på seg, sier Kjell Nordstrøm, kostymedesigneren i Maskorama.

– Det som er så gøy med «Maskorama» er at det samler barn, foreldre og besteforeldre, og alt imellom. Der sitter de og ser på lineær-tv sammen! Det er det jo ingen som gjør lenger, sier Nordström til Blikk.

 «Exit»-kostymene

Den første sesongen rullet ut på NRK i november 2020. Men Nordström var på plass i kulissene lenge før den tid.

– Det startet jo etter NRK-serien «Exit», hvor jeg hadde kostymene, sier han.

– Da første sesong av «Exit» var i gang i september 2019, ble jeg oppringt av Petter Testmann-Koch i Fremantle Norge, som produserer «Exit» og «Maskorama» for NRK. Han ba meg komme sporenstreks til kontoret i Nydalen. Jeg var sikker på at jeg skulle få kjeft for et eller annet.

Vel framme i Nydalen blir han presentert for opptak av det amerikanske tv-programmet «The Masked Singer».

– «Se på det her!» sier Petter, og jeg var solgt. Da ble vi enige om at hvis det ble en norsk versjon, så skulle jeg få lage kostymene. Og slik ble det heldigvis. Men det tok noen år. Det var ingen som var interessert før NRK kom på banen, forteller Nordström og viser oss rundt i studioet han har i Oslo sentrum.

– Det er en drøm og få lov til å boltre seg i alt som er ræl, glitter, trash og hva som helst, og til og med frie tøyler og budsjetter. Du må huske på at jeg har vært en fattig designer hele livet, og med både «Exit» og «Maskorama» hadde jeg omsider et budsjett som gjorde at jeg kunne virkeliggjøre fantasien min.

Fra Gøteborg til Paris

Mote og design har vært en del av livet hans siden barndommen i Gøteborg. Men Sverige ble for trangt, og han flagget ut til Frankrike. Nordström bodde i Paris fra 1982 til 1988 og jobbet som sjefsdesigner for Art Mode, moteredaktør for Mode Avantgarde og han har frilanset for Jean Paul Gaultier, Comme des Gar çons, Louis Feraud og Pierre Balmain. Da han flyttet til Oslo på 90-tallet, startet han konseptet Baron von Bulldog, et designmerke som i årevis skapte glede og kontroverser.

Så plutselig tok han livet av sitt alter ego, før han brakte det tilbake til liv i 2017 med kolleksjonen «Black Rose». I mellomtiden rakk han å bli et ettertraktet navn i filmbransjen, der han har designet kostymer til filmer som «Fritt Vilt», «Kalde føtter» og «Reisen til julestjernen».

– Det er bare fire personer, inkludert meg selv, som vet hvem deltagerne i «Maskorama» er.

Fra slakt til suksess

Vant til å møte både motstand og jubel, kastet han seg inn i «Maskorama»-universet.

– Det var ingen som trodde på «Maskorama» som prosjekt. Vi ble jo slaktet av kritikerne, allerede før vi var på lufta. Ifølge NRK var det 650 000 seere som benket seg foran første episode. Andre episode var det 1,2 millioner, og da slo vi alle rekorder.

– Hva er hemmeligheten bak suksessen «alle» ser på?

– Jeg tror det er veldig enkelt. For det første er det 100 prosent ren underholdning. Vi har ingen ambisjon om å være noe annet. Showet pirrer fantasien til folk. Det er visuelt, og en orgie i farger og glitter. I tillegg er det en gjettelek hvor publikum selv deltar. «Maskorama» sendes i 54 land i verden, og Norge er det eneste landet som tør å ha livesending. Andre land er livredde for tekniske problemer. Men i Norge er det altså live, og det er nok en grunn til at publikum elsker det. Da får de delta selv.

Han har en hemmelig bok hvor han tegner ut ideer til karakterer. Der er det til enhver tid 40-50 skisser og ideer. Deltagerne får være med i utformingen av karakterene og kostymene.

– Det er viktig for meg. Det er de som skal virkeliggjøre dem på scenen, sier han og forteller at ideene noen ganger tar av i hans eget hode.

– Jeg husker at produsentene ikke ville ha Nøkken i sesong to. De syntes den var for skummel. Det samme med Zombien i sesong tre. Men da står jeg på mitt! Jeg sa: «Vet dere hva barn ser på skjermen til vanlig?». Noen ganger blir det diskusjoner, men jeg får viljen min stort sett.

Store hemmeligheter

– Endelig kan vi vise fram Norges åtte nye venner! Nok en gang har Kjell og hans team skapt magi. Maskene, og ikke minst bekledningen deres, har en imponerende detaljrikdom. Ingenting er overlatt til tilfeldighetene. Det ligger utrolig mye arbeid og kjærlighet bak hver eneste maske. Ikke minst er Kjell ekstremt god på å samarbeide med deltakerne som faktisk skal stå inni der og synge. Vi gleder oss til publikum skal få bli kjent med denne gjengen når Maskorama har premiere, sier Jan Egil Ådland, prosjektredaktør i NRK.

«Maskorama» er omgitt av mye hemmelighetskremmerier. I andre land, blant annet Sverige, har det blitt store skandaler når deltagernes navn har blitt lekket til pressen. Det har ikke skjedd i Norge.

– Det er bare fire personer, inkludert meg selv, som vet hvem deltagerne er. «Exit» var jo også omgitt av mye hemmeligheter, så jeg har blitt godt vant til å holde på hemmeligheter. I studio snakker vi bare i koder. Og jeg snakker aldri jobb utenfor studio. Nå har jeg flyttet fra byen til Nesodden sammen med mannen min Morten, så jeg har knapt et sosialt liv lenger, haha.

– Og mannen din Morten, vet han?

– Nei. Han er ikke så interessert heller.

 Et skeivt univers

– Det som vises på skjermen er glam, glitter og tøylesløs humor, ikke langt fra drag, vil mange påstå. Så hvor skeivt er «Maskorama»?

– Det er det som er gøy! «Maskorama» har blitt veldig skeivt i løpet av de fire sesongene. Jeg har hatt mange workshops med barn i mange år, hvor de kommer og får se «Maskorama»-universet, og lager egne masker. Det er så lærerikt for meg! I fjor innførte vi regelen om at alle karakterene er ikke-binære. Slik ble det etter et møte med noen barn. Barn er veldig klare på at karakterene ikke er «hun», eller «han», men «hen». Og det er klart at sånn er det jo.

– Som i sesong tre da Maud Angelica Behn var karakteren Dandy?

– Da var det noen på NRK som omtalte Dandy som «han», og da måtte de korrigeres. Dandy er «hen», en ikke-binær karakter. Jeg takker de barna jeg møtte på workshop for det. Jeg burde tenkt det selv selvsagt, men det gjorde jeg ikke.

 «Maskorama» sesong 4 har premiere på NRK lørdag 11. november.

Powered by Labrador CMS