Scene

En hyllest til butchen

Dansekunstnerne Marte Sterud og Ann-Christin Kongsness returner til Oslo med forestillingen «A Butch is a Butch is a Butch is a Butch» på Dramatikkens hus under Oslo Pride.

– Det er noe med det historiske suset over butch-begrepet, og å insistere på å ta butchen med seg inn i samtida og la den møte andre identitetskategorier som har oppstått i nyere tid, sier Marte Sterud og Ann-Christin Kongsness.
Publisert

«A Butch is a Butch is a Butch is a Butch» er en del av forestillingsserien «Butch Tribute», et kunstnerisk og politisk arbeid som utforsker hva en butch er og kan være, av og med dansekunstnerne Marte Reithaug Sterud og Ann-Christin Kongsness.

Begrepet butch brukes om maskuline kvinner i det skeive miljøet. Sterud og Kongsness tar med dette prosjektet for seg av ulike framstillinger av skeiv, kvinnelig maskulinitet for å bidra til å mangfoldiggjøre representasjonen av butcher.

Landet rundt

Forløperen «Butch Tribute» hadde premiere på Teater Innlandet i 2021 og la siden ut på Norgesturné. Det gjorde de også med oppfølgeren «A Butch is a Butch is a Butch is a Butch?», som har besøkt blant annet Tou Scene under Dans på Skeivå i anledning Skeivå Rogaland Pride, Politisk Korrekt teaterfestival på Teater Innlandet og Rosendal teater under Trondheim Pride.

– Mottagelsen har vært veldig god, det er alltid spennende å snakke med publikum etterpå, og vi får ulike tilbakemeldinger fra ulike folk, sier duoen til Blikk.

I Stavanger og Trondheim spilte de på pridefestivaler, og Sterud forteller at skeive publikummere er de som responderer mest underveis.

– Mange ler fordi de kjenner seg igjen i det vi forteller og referansene vi bruker. I Hamar og Tromsø spilte vi på scenekunstfestivaler, og teaterpublikummet er nok litt mer tilbakeholdne til å begynne med, men blir mer varme i trøya etter hvert, sier Sterud.

Flere har også gitt dem tilbakemelding på at de som synes duoen tilfører noe nytt til scenekunsten med denne forestillingen.

Kongsnes kan også fortelle at det aldri hadde vært så mange folk på Vårscenefest i Tromsø som da de besøkte festivalen.

– Vi er veldig fornøyde med å skape et rom der ulike folk fra ulike miljøer kommer sammen. Og så må vi nevne at det er flere menn har fortalt at de følte seg konfrontert av maskuliniteten vår på en positiv måte, sier Kongsness.

Skeiv estetikk

– Det er viktig å se seg selv representert i scenekunsten, sier Marte Sterud og Ann-Christin Kongsness.

Sterud og Kongsness lagde forestillingen «A Butch is a Butch is a Butch is a Butch» fordi de ville at spesielt skeive kvinner, skulle få se noe de kjenner seg igjen i, noe de ville ha sett selv.

– Det er viktig å se seg selv representert i scenekunsten, en livekunstform med ekte folk foran seg, og ikke bare få skeiv kultur inn via internett, sier Kongsness.

– Vi har også tenkt på det å få med den butche kulturen og estetikken inn som en del av den skeive estetikken, sånn at det ikke bare er glitter og glam som får synlighet og plass, men også flanellskjorter og boots, legger Sterud til.

En butch renessanse

I forestillingen tar de tak i butchen i en historisk kontekst, både dandy butchen fra begynnelsen av 1900-tallet kledd i tweed dress, og stone butchen fra 1950-tallet kledd i skinnjakke dukker opp.

– Herfra strekker vi språklige linjer fram til dagens beslektede identitetskategorier, gjennom å vise sammenhengene mellom ulike skeive og feministiske kamper opp gjennom tidene ønsker vi å knytte ulike skeive generasjoner sammen.

– I denne forestillinga ønsker vi å skape et rom der vi kan samle oss, vi synes dette er ekstra viktig i disse tider hvor mange krefter forsøker å splitte oss og sette oss opp mot hverandre, sier Sterud.

– Har butchen fått en renessanse, og tar dere noe av æren for det i så fall?

– Ja, vi opplever det. Flere av våre kunstnerkollegaer har også plukka opp butchen igjen som et holdepunkt for en estetikk og en kunstpraksis. Vi kan nevne «Butch Don`t Cry» av Marin Håskjold og Christa Barlinn Korvald, og «Butch, I`m Home» av Paulina Tamara Cid, sier Sterud og Kongsness.

De er foreløpig de eneste som tar uttrykket inn i en dansekontekst.

– Vi synes det er ekstra interessant å plassere butchen her, siden dans lenge har hatt et feminint ideal og forbindes nok fortsatt av mange med klassisk ballett, begynner Kongsness, før Sterud avslutter:

– Det er noe med det historiske suset over butch-begrepet, og å insistere på å ta butchen med seg inn i samtida og la den møte andre identitetskategorier som har oppstått i nyere tid, som vi opplever som både forsonende og potent.

«A Butch is a Butch is a Butch is a Butch» vises på Dramatikkens hus i Oslo 27. og 28. juni. Info: Dramatikkens hus

 

 

Powered by Labrador CMS