Kan en ballettstang bli en strippestang?
Den homoseksuelle hvite mannen møter den melaninrike kvinnen i Jonas Ørens danseforestilling «Hybris: Choreographing Whiteness».
I «Hybris: Choreographing Whiteness», forsøker danser Jonas Øren å finne sammenhenger mellom klassisk ballett, rap, striptease, kabaret, twerking og samtidsdans.
Blir «hvithet» tydeligere, når en hvit kropp viser det typisk «svarte»?
«Hybris: Choreographing Whiteness» diskuterer hvordan svart femininitet påvirker skeiv kultur, og hvorvidt det er et strategisk grep. Brukes den svarte femininiteten, styrken og «attituden» som et middel for skeiv styrke og skeivt samvær?
Øren undersøker hvordan ulike kvinnelige uttrykk påvirker den homofile mannen. Gjennom å kroppsliggjøre hvordan svart kvinnelighet blir fremstilt i populærkulturen, forsterker Øren sin egen hvithet, og privilegiene som følger med å være en ung, hvit, norsk, homofil mann i dag.
Fra MTV til drag queens
Ørens solo er et selvbiografisk verk, og bygger på hans møte med den afroamerikanske kvinnen gjennom MTV-musikkvideoer. I barndommen så han opp til kvinnelige afroamerikanske rap-artister og fant tilhørighet i deres utenforskap som ble fremmet av en tydelig «attitude» i både kropp, dans og tekster.
«Den afroamerikanske kvinnen fra MTV var uten forbehold i sin performativitet og brøt med normen om kvinner som underdanige og stille. Et uttrykk som har en direkte korrelasjonslinje med slavetiden og det å bryte ut av en undertrykkende sirkel» skriver Dansens Hus om forestillingen.
«Parallellt med de svartes rettighetskamper, kjempet de homofile og lesbiske sine kamper gjennom historien. Et sted på veien fant homofile menn flere rollemodeller i de performative, afroamerikanske kvinnene, som kom i uttrykk blant annet som Drag Queens.»
Slipper tidsskrift og rap-låt
Som et ledd i prosessen mot forestillingen har Øren produsert en rap-EP på fire låter i samarbeid med plateselskapet Oslo Records. Under arbeidet med EP-en har Øren samarbeidet med dramaturg Jessica Lauren Elizabeth Taylor, samt koreografen Thomas Talawa Prestø (grunnlegger av danseensemlet Tabanka), rapperen Lars Vaular og danseren Cherish Menzo som rådgivere.
«Hybis: Choreographing Whiteness» ble produsert under en residens i Hammerfest i desember 2020, hvor Øren samarbeidet med Talawa Prestø, artistene Myra og Kamara, og forfatter, slampoet, artist og nåværende husdramatiker på Nationaltheatret, Camara Lundestad Joof.
I tillegg til soloforestillingen utgir Øren pulikasjonen «HYBRIS». Den er designet av Snøhetta og inneholder tekster skrevet av Amy Black Ndiaye, Rania Broud, Madeleine Holth og Jonas Øren.
Øren gikk ut av Kunsthøgskolen i Oslo i 2019. «Hybris: Choreographing Whiteness» er en videreføring av «PRESENTATIONS – Performing the self in the selfie society» (2017-19), sluttprosjektet for Ørens mastergrad i dans. I sitt arbeid undersøker Øren hvordan kroppen kan være et meningsskapende medium i dagens kunst, litteratur, media, journalistikk og politikk.
Klikk her for å lese mer om forestillingen på nettsidene til Dansens Hus.
Forestilingen vises på Dansens hus 2.-5. september, Rosendal teater i Trondheim 24.-25. september og Regional Arena for Samtidsdans (RAS) i Sandnes 30. september. Ep-en slippes 27. august og publikasjonen «HYBRIS» slippes 2. september.
-
Ny studie bekrefter at psykiske plager betydelig vanligere blant transpersoner
-
Nemo mener Eurovision-arrangørene sviktet: – Jeg følte meg svært alene
-
– Provoserende at skeive ikke prioriteres
-
Skeiv polarhistorie ga publikumsrekord
-
– Ansvarsfraskrivende og flaut svar fra departementet
-
Bruker dans som et aktivistisk verktøy
-
Arctic Pride i økonomisk snøfokk
-
Om poesi, islam og kjærlighet
-
Fetisj-støtte til Barents Pride
-
– Oslo Pride kan søke prosjektstøtte