Krigen mot drag

Jens Martin Hartvedt Arvesen (31), også kjent under dragnavnet Cassie Brødskive, har master i dans fra Kunsthøgskolen i Oslo og var med på å starte opp dragkollektivet Princessilicious. Hen er hovedlærer på draglinja på Arbeiderbevegelsens folkehøgskole på Ringsaker.

Drag som frigjøringsprosjekt

Jens Martin Hartvedt Arvesen tror at en av grunnene til at konservative reagerer så sterkt på drag nå, er at den skeive bevegelsen har blitt så mye større. – Når alle må forholde seg til synlige skeive, så blir det mer problematisk.

Publisert

Jens Martin Hartvedt Arvesen er initiativtaker og hovedlærer på draglinja på Arbeiderbevegelsens folkehøgskole på Ringsaker. Hen setter dragkulturen inn i en historisk kontekst som strekker seg helt tilbake til det gamle Egypt og antikkens Hellas. Den moderne draghistorien begynner imidlertid i USA sent på 1880-tallet. 

– Drag har alltid vært en del av samfunnet. Om for eksempel teateret den gangen menn måtte spille alle roller var et fristed for skeive, det vet vi jo ikke. Men det vi vet, er at den frigitte slaven William Dorsey Swann, født i 1860, omtalte seg selv som «The Queen», og regnes som den første dragdronningen i amerikansk lhbt+historie. Senere kom Vogue- og Ballroom-kulturen som kan spores tilbake til New York på 30-tallet. Forskjellen fra tidligere var at denne var et eksplisitt uttalt frigjøringsprosjekt, forteller Arvesen

Politisk og terapeutisk

Drag kan ifølge Arvesen, forstås som en av flere skeive performance-tradisjoner. Estetikken må ikke være overdreven, men den vil ofte være det. 

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digital
1 måned

1,-

KJØP

Digital
12 måneder

699,-

KJØP

Digital + Magasin 12 måneder

798,-

KJØP

Powered by Labrador CMS