Urix

Oppfordrer til boikott

Den pensjonerte engelske svømmeren, olympiske medaljevinneren og antitransaktivisten, Sharron Davies, beskriver Nikes bruk av skuespiller og transinfluenseren Dylan Mulvaney, som å få seg en på trynet.

Mens antitransaktivister oppfordrer til boikott av Nike på grunn av reklamen med TikTok-stjernen Dylan Mulvaney, oppfordrer selskapet alle til å jobbe for mangfold og inkludering av lhbt+felleskapet.
Publisert

Dylan Mulvaney, som er mest kjent for TikTok-kontoen Days of Girlhood, der hun har tatt sine over ti millioner følgere med på transformasjon fra mann til transkvinne har inngått samarbeidsavtale med Nike.

Da hun la ut en Nike-annonse på Instagram iført leggings og sports-bh, gikk Davies offentlig ut og oppfordret til boikott av Nike melder pinknews.com

Ifølge pinknews.com feilkjønnet Davies Mulvaney og uttalte at hun er uatletisk og at annonsen parodierer kvinnelige sportsutøvere. Davies uttalte at hun opplevde det som frustrerende at Nike bruker 26-åringen i en reklame når så lite penger går til kvinnelige idrettsutøvere i USA.

Davies som tidligere har hevdet å gå konkurs på grunn av hennes antitrans holdninger, har berømmet det internasjonale friidrettsforbundet World Atletics og den engelske svømmeforbundet SWIM for vedtakene om å utestenge transkvinner fra kategorien kvinner.

Oppfordringen om å boikotte Nike kom bare dager etter at antitransaktivister krevde boikott av Bud Light på grunn av ølmerkets bruk av Mulvaney i reklame. Ifølge pinknews.com har blant annet musikeren Kid Rock publisert bilder av seg selv ikledd MAGA-hatt og skytende på ølbokser med Bud Light i protest mot ølmerkets samarbeid med Mulvaney.

Nike har på sin side i en instagramkommentar oppfordret Nike-brukere til å jobbe for et inkluderende fellesskap og mot hatytringer.

Powered by Labrador CMS