Kultur

Skeive Heddapriser

Forestillingene «Varm melk med honning», «Batty Bwoy» og «Ei kvinnes kampar og forvandlingar» kunne i går hente hjem hver sin Heddapris, den gjeveste prisen i norsk scenekunst.

Gjengen bak «Varm melk med honning», vant Heddaprisen Beste forestilling for ungdom. F.v: Andrea Therese, Vilde Moberg, Maiken Schjøll Frisch og Kirsti-Helene Engeberg.
Publisert Sist oppdatert

 Heddadagene 2023 ble avsluttet med utdeling av den gjeveste prisen i norsk scenekunst, Heddaprisen, søndag 18. juni på Oslo Nye Teater. Tre av årets 15 priser gikk til skeive forestillinger.

Maiken Schjøll Frisch

Heddaprisen Beste forestilling for ungdom gikk til «Varm melk med honning», laget av Maiken Schjøll Frisch og Kristi-Helene Engeberg i samarbeid med Andrea Therese.

Om forestillingen skriver juryen blant annet dette: «Sjelden har vi sett håpet, redselen og den yre lykken i den store og unge forelskelsen bli formidlet med større ømhet. Nettopp det gjør den til en forestilling for de unge. Med enkle og naturlige virkemidler, humor og mild råskap, spiller tekst, regi og musikk fram det gjenkjennelige og vanskelige. Skuespillernes nydelige samspill får fram sårbarheten i motet som kreves for å være helt vanlig uvanlig. Gjennom et helt liv. Det gjør denne nære og ordinære kjærlighetshistorien mellom to jenter unik, og til viktig og vakker scenekunst.

Harald Beharie

Harald Beharie vant Heddapris for beste danseforestilling med «Batty Bwoy», som er skjellsord for homse, eller feminin mann på Jamaica.

Heddaprisen Beste danseforestilling gikk til «Batty Bwoy», laget av Harald Beharie, co-produksjon Dansens Hus og Regional arena for samtidsdans (RAS).

Om forestillingen skriver juryen blant annet dette: «Det er klart koreografen og danseren bak årets beste danseforestilling setter ned foten og avviser å bli satt i bås av negative stereotypier om skeive, og da spesielt melaninrike skeive, de som opplever en dobbelt marginalisering som følge av seksualitet og hudfarge. Denne koreografien hadde premiere i januar 2022, da det skeive kulturåret startet. Den har en kraft og utstråling, og en styrke vi håper å se mer til i årene framover.

Emil Johnsen

Heddaprisen Beste mannlige skuespiller/hovedrolle gikk til Emil Johnsen for rollen som Édouard i «Ei kvinnes kampar og forvandlingar» av Édouard Louis.

Heddaprisen Beste mannlige skuespiller/hovedrolle gikk til Emil Johnsen for rollen som Édouard i «Ei kvinnes kampar og forvandlingar», av Édouard Louis, regi Kjersti Horn – Det Norske Teatret.

Om forestillingen skriver juryen blant annet dette: «Årets prisvinner aksler de mest grunnleggende følelsene uten å ty til de store faktene. I denne sammenhengen oppdemmede traumer, krakelert stolthet, skam over seg selv og nag mot dem som skulle ha loset han gjennom livet, men som svek. [ … ] Gjennom flere etapper har forfatter, regissør og skuespiller formet denne rollefiguren. Her dreier det seg om sønnens rasende og intellektuelle, men også ambivalente forsøk på forsoning med sin mor. Det umulige i dette målbærer skuespilleren med intens innlevelse.

Om Heddaprisen

Heddaprisen ble delt ut første gang i 1998. Prisen formål er å hedre fremragende prestasjoner i norsk scenekunst. Den deles ut årlig og er et samarbeid mellom Norsk Teater- og orkesterforening og foreningens scenekunstmedlemmer.

Heddajuryen er en selvstendig fagjury som nominerer og kårer vinnere i de ulike kategoriene. Heddajuryen 2023 har bestått av Hilde Andersen, Anki Gerhardsen, Rania Broud, Erik Schøyen, Mode Steinkjer, Tone Pernille Østern, Andreas Wiese og Grace Tabea Tenga.

Powered by Labrador CMS