
Oslo Pride for alle
Oslo Pride tilbyr partnerprogram til store og små aktører, samt et eget solidaritetsprogram. Å være partner av Oslo Pride er effektivt for å komme i kontakt med den skeive målgruppa, som er en mangfoldig og kjøpssterk gruppe. Og med det nye solidaritetsprogrammet, sikrer festivalen at organisasjoner som ikke har stor nok økonomisk handlekraft til å kjøpe standplass på tradisjonelt vis, kan søke om å få dette gratis.– Det er viktig for oss at det er et mangfold av store og små organisasjoner og aktører representert i Pride Park og i festivalen som helhet, sier Turid Saursaunet, Oslo Prides markedsansvarlig. Med solidaritetsprogrammet skal Oslo Pride sikre mangfoldet. Samtidig ønsker festivalen å være tydelige overfor kommersielle og andre ikke-kommersielle aktører på hva som tilbys og forventes av dem ved å inngå partnerskap. – Vi ønsker at våre kommersielle partnere aktivt tar stilling til lhbtiq-tematikk og skeives rettigheter, og at man gjennom partnerskap setter verdier som åpenhet og mangfold høyt, forklarer Saursaunet. Som markedsansvarlig i Oslo Pride har Saursaunet det overordnede ansvaret for en stor del av festivalens inntekter som genereres i Pride Park. Dette har tradisjonelt bestått av stand-salg. Med de nye konseptene vil det også genereres nye inntekter, som annonsesalg via programblad. Saursaunet har også ansvaret for å utvikle og skreddersy partnerkonsepter for potensielle hovedpartnere.– Store og kommersielle aktører kan nå bli stolt hovedpartnere, stolte partnere eller stolte annonsører. Ikke-kommersielle aktører kan bli stolte standholdere og annonsører. Og som nevnt er solidaritetsprogrammet laget for at aktører som ønsker å være tilstede i Pride Park, men som ikke har råd til å kjøpe standplassen, skal få muligheten til å være like synlige som alle andre.