Seksualundervisning under lupen

Publisert

– Undervisningen i dag gir ikke god nok kunnskap for å gi elever generell kompetanse om seksualitet, sier Stine Helena Bang Svendsen, en av forfatterne bak boka «Seksualitet i skolen». I boka «Seksualitet i skolen» viser forfatterne Stine Helena Bang Svendsen og Åse Røthing hvorfor dagens lærebøker og undervisning ikke i tilstrekkelig grad bidrar til å hindre trakassering, diskriminering og overgrep relatert til seksualitet og kjønn blant elevene. – Det gjøres mye bra i skolen, men det er mye som kan bli veldig mye bedre. De fleste lærere har gode intensjoner i sin seksualundervisning, men de mangler kompetansen, mener Svendsen som er stipendiat ved NTNU, og forsker på ungdom, seksualitet og flerkulturalitet. Med boka håper forfatterne å gi et redskap til lærerne for å styrke seksualundervisningen i norske grunnskoler. – Vi tror undervisningen kan bli mye bedre i forhold til kunnskapen den gir knyttet til seksuell samhandling og seksuell orientering. Vi er opptatt av at undervisning om seksualitet skal gi ungdom seksuell kompetanse, sier Svendsen som håper boka vil tre inn som pensum i lærerutdannelsen etter hvert.

Beskrives som et problem

Det legges vekt på å fremme toleranse ovenfor homofile blant elevene, men norske lærebøker setter ofte homofili i sammenheng med problemer når det tematiseres. Et utdrag fra en norsk lærebok omtaler homofili slik: «Det er ikke lett å være homofil ungdom. Puberteten kan være ekstra vanskelig for homofile. Man ønsker å være som de andre, men kjenner en dragning mot sitt eget kjønn». Stine Helena Bang Svendsen mener lærerne generelt har gode intensjoner om å tilby undervisning som ikke diskriminerer og å fremme toleranse ovenfor homofili blant elevene. – Men konsekvensene av slike utsagn er at de kan fungere advarende ovenfor ungdommer som er usikre på egen legning, sier Svendsen som legger til at man skal ta de problemene som finnes på alvor. Men å gjøre det må innebære å gi nyttig informasjon til ungdom om hvordan de kan løses, ikke male fanden på veggen for skeive ungdommer.

Heterofili tas for gitt

Flere læreverk beskriver både jenters og gutters seksualitet og kjønnsorganer med utgangspunkt i et potensielt heteroseksuelt samleie. – Jeg trodde vi var ferdig med den tida da gutter ble beskrevet som seksuelt aktive, penetrerende og nytende, mens jenters seksualitet ble satt i sammenheng med graviditet og smerte, sier Svendsen.Under overskriften «Kjønnsorganene stimuleres under samleiet», beskriver ei lærebok hva som skjer når man er seksuelt opphisset: «Både penishodet og klitoris blir ekstra følsomme når vi er seksuelt opphisset. Når penishodet kommer i kontakt med vaginaveggen, øker stimuleringen. Vaginaveggen er også veldig følsom, og samleiet kan dermed føles godt for begge». – Når  «sex» blir smalt definert som «samleie», fører det til at sex mellom to personer av samme kjønn ikke regnes som sex, sier Svendsen.

Krav på lik tilgang

  Røthing og Svendsen har sammen med flere organisasjoner og fagmiljøer, blant annet LLH, Aleneforeldreforeningen og Hemil-senteret ved Universitet i Bergen, bistått Utdanningsdirektoratet i arbeidet med et ressurshefte for undervisning om seksualitet i grunnskolen som skal sendes ut i løpet av de neste ukene. – Utdanningsdirektoratet har tatt jobben på alvor og gjort mye bra. I tillegg til ressursheftet har de kjøpt inn boka vår til alle ungdomsskolene i landet. Det er fortsatt mye som må gjøres, men det er viktig at de setter fokus på dette, mener Svendsen.Hun mener konsekvensene av dårlig seksualundervisning i skolen er undervurdert. – Undervisning om seksualitet kan være et redskap til å motvirke alvorlige samfunnsproblemer, som for eksempel seksuelle overgrep blant ungdom og skam knyttet til seksuell orientering. Med de økende tallene på seksuelt overførbare infeksjoner (SOI) blant unge, påpeker Svendsen nok en grunn til at heteroseksualitet ikke må tas for gitt. – Den generelle undervisningen om seksualitet må være for alle. Elever som har eller kommer til å sex med noen av samme kjønn fortjener for eksempel lik tilgang til informasjon om hvordan de kan beskytte seg mot SOI, sier Svendsen til Blikk Nett.

Powered by Labrador CMS