Stockholm Pride fikk pris

Publisert

Den svenske reiselivsbransjen har tildelt Stockholm Pride TRIP Award 2008 under kategorien «Best markedsføring og distribusjon». – Dette er fantastisk gøy. Vi er beæret over å ha fått denne anerkjennelsen, sier Anna Söderström, pressesjef i Stockholm Pride. Rese- och Turistnäringen (RTS) i Sverige arrangerer hvert år en reise- og turistgalla. I den forbindelse deles TRIP Award ut. Dette er næringens påskjønnelse til fremgangsrike selskap og flinke enkeltpersoner som har vært med på å øke turiststrømmen til Sverige. TRIP Award har eksistert siden 2005 og deles ut i kategoriene «Best markedsføring og distribusjon», «Årets nykommer» og «Sterkeste comeback».Stockholm Pride drives kun på idéell basis og arrangerer skeiv festival hvert år i august. Stockholm arrangerte EuroPride i 1998 og i 2008.

– Hva besto prisen av?

– Først og fremst anerkjennelse, og vi fikk en fem kilo tung pokal. Dessuten fikk vi gratis reklameplass på Turmessen, som svensk reiseliv arrangerer i mars 2009 i Gøteborg. Dette betyr mye for markedsføringen av Stockholm Pride, mener sier Anna Söderström til Blikk Nett.

– Hva betyr prisen for Stockholm Pride?

– Dette er en bekreftelse på at vi betyr noe for Sverige og Stockholm som by. Vi håper dette kan føre til at vi videreutvikler priden til å bli ennå bedre. Prisen viser at vi har gjort noe som verdsettes, og det vil gi en energiinnsprøytning i hele organisasjonen.

– Hvordan er tilbakemeldingene for næringslivet i Stockholm?

– Alle vi har vært i kontakt med er glad for at vi fikk prisen. De vi ikke har samarbeidet med før, ser på nå at Stockholm Pride er å regne med, mener Söderström. Etter EuroPride i Stockholm har Stockholm Visitors Board bestilt en undersøkelse for å dokumentere hva næringslivet i byen har tjent på festivalen. Undersøkelsen viser at byen omsatte for 100 millioner svenske kroner mer enn ellers som følge av EuroPride. Av disse kom 89 millioner fra besøkende som var i Stockholm hovedsakelig på grunn av EuroPride.

Powered by Labrador CMS