– Jeg føler meg privilegert som får lov å komme så tett på folk og dokumentere livene og historiene deres. Det er ingen selvfølge, sier Fin Serck–Hanssen.

Som Fin ser oss

Fin Serck-Hanssen er internasjonalt anerkjent for sine fotoserier med lærhomser, hivpositive, fanger og nordsjødykkere. De siste årene har han og kameraet fulgt transkvinnen Heddas prosess med å bli den hun egentlig er.

Publisert Sist oppdatert

Kunstfotografen bor på Ekely, kjent for å ha vært hjemmet til Edvard Munch og for stedets kunstnerkoloni. Fin Serck-Hanssen bor et steinkast fra høyden der Bjarne Melgaard ønsker å bygge kunstnerboligen «A House to Die In», som har ført til protester fra nabolagets mange kunstnere. Men ikke fra Fin.

– Jeg engasjerte meg ikke i debatten om dødshuset. Det har kanskje gjort noen sure…

Stua hans har store vinduer med utsikt til naturen og skogen som i sin tid inspirerte Thorbjørn Egner da han skrev «Hakkebakkeskogen». Fin derimot, blir inspirert av mennesker.

Han er innkjøpt av kjente museer og samlinger og har hatt en rekke utstillinger i inn– og utland. Karrieren hans startet i musikkavisa Nye Takter på 80-tallet. Mange av de pur unge punkerne han foreviget med sitt analoge kamera, er i dag legender. I tillegg til musikkbildene, er han kjent for sine nære og usentimentale portretter av aidssyke, hivpositive, fengselsinnsatte, nordsjødykkere – og for homoerotiske undervannsbilder, og serien «Gaywatch».

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digital
1 måned

1,-

KJØP

Digital
12 måneder

699,-

KJØP

Digital + Magasin 12 måneder

798,-

KJØP

Powered by Labrador CMS