Urix
Skeive og jøder frarådes å besøke områder i Berlin
Politiet i Berlin advarer synlig skeive og jøder mot enkelte bydeler. Mange i området kjenner seg ikke igjen i beskrivelsen. De er mer redde for politiet og høyredreiningen i Tyskland.

I november 2024 advarte Berlins politisjef Barbara Slowik i et intervju med Berliner Zeitung at jøder og åpent homofile bør vise varsomhet i enkelte nabolag i den tyske hovedstaden.

– Det finnes områder der jeg vil råde folk som bærer kippa, eller som er åpent homofile eller lesbiske, til å være mer forsiktige, sa hun.
Politisjefen pekte på områder med høy andel innbyggere av arabisk opprinnelse, men uten å nevne navn, der hun hevdet det finnes sympatier for terrorgrupper og åpen fiendtlighet mot jøder. Uttalelsene ble spredt over hele verden.
– Dette er så frakoblet fra virkeligheten, og det er kvalmt å se hvordan dette blir gjentatt, ikke bare av politikere, men også av pressen i Tyskland, sier Udi Raz.
Udi, en skeiv jøde opprinnelig fra Haifa i det hun omtaler som okkupert Palestina, ikke Israel, jobbet i flere år som formidler og guide på det Jødiske museet i Berlin, før hun ble sparket i 2023 for å ha omtalt Israel som en apartheidstat.
I dag finner man Udi på mange av de pro-palestinske demonstrasjonene i Berlin, ofte iført en vannmelon-kippa og et “Jøder mot folkemord”-skilt.
– Gaza har forent oss
Det var på en slik demonstrasjon at palestineren Mohammad Almaqdsi først la merke til Udi.
– Jeg skjønte raskt at hun var født i Haifa og er anti-sionist. Jeg ga henne en stor klem første gang vi møttes, minnes Mohammad.
I dag er de to blitt nære venner.
– Udi har sagt at Gaza har forent folk på tvers av bakgrunner, og det er jeg 100% enig i. Du ser det på demonstrasjonene: Skeive, heteroer, muslimer, kristne, jøder. Det er urovekkende å se hvordan land som går i bresjen for skeives rettigheter og ytringsfrihet, samtidig finansierer folkemord. Jeg tror på sikt at kampen for Palestina vil befri oss alle. Jeg vil alltid stå på de undertryktes side, i humanitetens navn, sier Mohammad.
Begge ble sjokkert over politisjefens advarsel til jøder og skeive, men de ble ikke overrasket.
– Etter at den tyske regjeringen har støttet et folkemord i over ett år, er jeg ikke overrasket over løgnene og propagandaen de sprer. Det har blitt tydelig at de bokstavelig talt vil gjøre hva som helst for å støtte Israel.
– De stempler alle som er mot folkemord som antisemitter, til og med jøder, sier Mohammad, og legger til at han synes det er ironisk, ettersom palestinere også er semitter.
– Skeive forstår instinktivt hva palestinerne gjennomgår
– I stedet for å støtte oss i vårt kall for rettferdighet, sender de politiet på oss under demonstrasjonene. Jeg har aldri vært vitne til den typen politibrutalitet jeg har sett i Berlin det siste året. Så argumentene fra politisjefen gjør meg uvel, sier Udi.
Både Udi og Mohammad dokumenterer ukentlig politivold mot seg selv og andre fredelige demonstranter på sosiale medier.
Mohammad har også delt hvordan politiet har gjennomført en ransakelse og beslaglegge flere av hans eiendeler. Dette skjedde mens han var på jobb som sykepleier på sykehuset.

Mohammad har lagt merke til at engasjementet har vært stort i skeive miljøer i Berlin. Mange har gått i demonstrasjoner under parolen «Queers for Palestine».
– Mange av de som deltar har selv opplevd undertrykkelse. De forstår instinktivt hva palestinere går gjennom—å bli undertrykt og dehumanisert, sier Mohammad.
Så, hva tror de politisjefen ønsket å oppnå med sine uttalelser om at deler av Berlin ikke er trygge?
– De prøver å skremme folk fra å ytre seg og møte opp på demonstrasjoner. De ønsker å male oss som aggressive, sukker Mohammad.
Udi analyserer situasjonen slik:
-Myndighetene snakker om jøder, skeive, kvinner, personer med funksjonsnedsettelser. Men de snakker aldri med jøder, skeive eller andre grupper. Det handler ikke om oss, det handler om de som har makten. De bruker språk som rettferdiggjør deres legitimitet til å forbli i makten, mener hun.
Mørke krefter tilbake i Tyskland

Politisjefen nevnte ikke navn på bydelene hun ville advare jøder og skeive mot. Hvordan skal man da forholde seg til hennes advarsler?
Blikk har vært i kontakt med Berlinpolitiets pressekontor med flere spørsmål, blant annet hvilke områder konkret de henviser til, hvordan de skiller mellom antisionisme og antisemitisme, og om de kan gi oss tall på antisemittiske, islamofobiske og homofobe angrep i Berlin fra fjoråret.
Etter å ha purret, fikk Blikk et brev der politiet forklarer at de ikke har konkrete tall for fjoråret, ettersom noen saker fortsatt er under etterforskning. De andre spørsmålene ble imidlertid ikke besvart.
Dette skjer samtidig som høyreekstreme krefter ser ut til å få fotfeste på nytt i Tyskland.
Med AfD’s oppblomstring og en generelt mer intolerant politisk klima, ser vi tendenser som minner om perioden før andre verdenskrig.
Dehumaniserende språkbruk er tilbake, om enn rasismen pakkes inn i noe mer «respektable» former. Noe som dekker over hvilke mørke krefter som igjen fremmes i tysk politikk.
– Etter Nazi-Tysklands kollaps, sluttet ikke folk å være nazister; de fant bare en annen måte å uttrykke sine rasistiske holdninger mot jøder på. De bruker et språk som er mer latent, indirekte, ikke så åpenbart, sier Udi.
– Når politisjefen ikke vil nevne navn på bydelene hun snakker om er dette et eksempel på det. I stedet for å nevne spesifikke steder eller adressere det virkelige problemet, bruker de tvetydig språk, språk som holder folk i en forvirret tilstand, som om vi ikke helt vet hva de mener. Men alle forstår, mener hun.
Det handler om rasisme.
– Det var klart allerede før 7. oktober. Men selv om tyskerne er redde for at AfD skal komme til makten i det kommende valget, er det den nåværende regjeringen som støtter og finansierer gjennomføringen av et folkemord, fortsetter Udi.
– Institusjonalisert vold mot sårbare grupper
I Berlin er det særlig bydelene Neukölln og Kreuzberg som har en stor arabisk befolkning.
Spesielt langs Sonnenallee i Neukölln, ofte kalt «Arab Street», og rundt Kottbusser Tor i Kreuzberg, finnes etablerte arabiske miljøer med egne butikker og restauranter.
Samtidig finner man noen av Berlins mest kjente skeive klubber og barer. I Kreuzberg ligger institusjoner som Möbel Olfe og Roses.

Blikk møter Udi og Mohammad i Neukölln, hvor blant annet nattklubben SchwuZ, queer-baren SilverFuture og cruisingbaren Ficken 3000 holder til. Området huser også kafeen k-fetisch og La BarBer, en skeiv barberer.
At politisjefen mener det er farlig for skeive her, er derfor vanskelig å forstå. Noe også Udi og Mohammad avkrefter er tilfelle.
Blikk har også vært i kontakt med SilverFuture, som i en e-post skriver at de aldri har opplevd problemer som skeiv bar i de 18 årene de har holdt til i Neukölln.
Udi, som er både jødisk og skeiv, beskriver hvordan hun opplever Neukölln:
– Da jeg først flyttet til Berlin for omtrent 15 år siden, kunne jeg ikke finne et sted hvor jeg følte meg mer hjemme enn Neukölln. Luktene på gaten, språket, maten, varmen fra folkene rundt meg. Jeg har ikke blitt utsatt for diskriminering, undertrykkelse eller vold her.
Men, som hun sier, vold er ikke et fenomen som er spesifikt for én sosial gruppe.
– Vold finnes overalt. Jeg er ikke så redd for spontan vold som jeg er for systemisk, institusjonalisert vold. Det er det virkelige problemet vi står overfor i Tyskland i dag, mener hun, og fortsetter:
–Vold har blitt institusjonalisert i den grad at det nå brukes mot de mest sårbare gruppene i Tyskland, spesielt palestinere, og mer generelt også skeive, jøder, muslimer, arabere og asiater. Hver sosial gruppe som ikke stemmer overens med de som er i maktposisjoner, eller som ikke passer inn i nasjonens idé om hvem som hører til, blir berørt.
Sionistisk kampanje mot skeiv butikk

I Sonnenallee ligger også CBD-butikken og kafeen Bubble, som fungerer som en møteplass for skeive.
Den drives av Laetitia, som opprinnelig kommer fra Frankrike. Hen kan bekrefte mye av det Udi og Mohammad har fortalt oss.
– Jeg er ikke redd for mine arabiske naboer. Jeg er redd for sionister og politivold, sier hen til Blikk.
I fjor fikk hen erfare hvor brutalt det tyske politiet kan være. Det startet med at hen klistret et klistremerke med teksten «Free them all, from the river to the sea» på butikkdøren.
Slagordet ligner på «From the river to the sea, Palestine will be free» som er forbudt i Tyskland og kan føre til arrestasjon og bøter.
Politiet ble tipset og rykket umiddelbart ut. De gjennomførte ikke bare en husransakelse på butikken, men også hjemme hos Laetitia, som beskriver seg selv som en hvit, funksjonshemmet, autistisk, ikke-binær, transmaskulin person.
– De var utrolig voldsomme. Jeg var i butikken sammen med en kunde som hadde med hunden sin, og politiet truet med å skyte hunden hvis «situasjonen skulle eskalere», forteller Laetitia, og legger til at hunden ikke var aggressiv.
Blikk har sett video av hendelsen, som ble delt på Instagram.
Nynazister mot Pride
Hen opplever å ha blitt et mål både for politiet og det hen beskriver som en sionistisk kampanje.
Butikkvinduene har vært dekket med klistremerker med slagord som «Hvor lenge ville du overlevd som skeiv i Gaza?» og «Fri Palestina fra Hamas».
– Noen ganger har folk kommet inn i butikken for å krangle. Da går jeg bare mot dem og sier ‘raus, raus’ (ut, ut). Jeg orker ikke å krangle mer med dem.
Hen har erfart at politiet bruker en helt annen taktikk mot berlinere som støtter Palestina enn mot høyreekstreme, som ifølge statistikk står for den største andelen av antisemittisk vold i Tyskland i dag.
– I fjor sommer var det flere nynazistiske demonstrasjoner mot Pride-arrangementer i Tyskland, men politiet lot dem marsjere. De prøver ikke engang å stanse dem, sier Laetitia oppgitt.
Når det gjelder holdninger til skeive generelt, mener hen at problemene ikke ligger hos en spesifikk religiøs gruppe eller et nabolag, slik politimesteren hevder, men heller i enkelte individers holdninger.
– Som en hvit trans maskulin person har jeg fått dritt fra alle kanter. Det handler ikke om religion, det handler om folk som er homo- og transfobe. Og de kommer i alle mulige varianter.