Scene

Opplev Brudeferd i Hardanger som ballett i Nasjonalmuseet

Denne våren kommer det ikoniske maleriet Brudeferd i Hardanger til liv som ballett i et storstilt samarbeid mellom Den Norske Opera & Ballett og Nasjonalmuseet. Kostymene er designet av kunstneren Ahmed Umar.

Brudeferd i Hardanger.
Publisert Sist oppdatert

For 170 år siden ble det laget en dansk ballettforestilling som var inspirert av Tidemand og Gudes kjente verk Brudeferd i Hardanger (1848). Nå vises et utdrag av den opprinnelige balletten for aller første gang i Norge sammen med en nytolkning. Bak forestillingen står koreografene Dinna Bjørn og Melissa Hough, kostymene er designet av kunstneren Ahmed Umar. Forestillingen har premiere 8. mars, og med dette danser Nasjonalballetten i det nye Nasjonalmuseet for første gang.

 – Når våre to institusjoner endelig lager en forestilling sammen, er det dialog som er nøkkelen – mellom bildekunsten og dansen, mellom tradisjonen og det nyskapte, og mellom de ulike ideene om «det norske», sier ballettsjef Ingrid Lorentzen ved Den Norske Opera & Ballett i en pressemelding.

Ahmed Umar står for kostymene til balletten Brudeferd i Hardanger.

– Tenk at et av de mest kjente maleriene i Nasjonalmuseet i sin tid var inspirasjon for en populær ballett! Vi gleder oss veldig over samarbeidet med Nasjonalballetten i Lyshallen, og ikke minst til å vise en glemt, men viktig del av historien om Brudeferd i Hardanger, sier Nasjonalmuseets direktør Ingrid Røynesdal.

Gjenskaping og nytolkning

Forestillingen berører temaer som tilhørighet, utenforskap – og kjærlighet. I første del gjenskaper Dinna Bjørn partier av August Bournonvilles originalballett. Den presenteres med en innspilling av komponist Holger Simon Paullis (1810–1891) originale musikk, som ikke har blitt framført siden forestillingen sist ble vist i 1929. Nykoreograferte del to er laget av Melissa Hough, med musikk komponert av Peter Baden. 

Produksjonen er et samarbeid mellom Nasjonalmuseet og Den Norske Opera & Ballett, og er en del av Nasjonalballettens satsing Artemisia. Navnet er hentet fra maleren Artemisia Gentileschi som også er representert i Nasjonalmuseets samlingspresentasjon.

Skeiv kostymedesigner Ahmed Umar har designet kostymene til balletten. Han har en master i medium- og materialbasert kunst fra Kunsthøgskolen i Oslo i 2016, og arbeider innenfor ulike materialer og uttrykksformer.

Umars kunst har blitt vist ved blant annet Sydney-biennalen og Nasjonalmuseet (2020), og i soloutstillingen Glowing Phalanges ved Kunstnernes Hus i Oslo og Bergen Kunsthall (2023). Ved Valdres Folkemuseum vises for tiden hans egendesignede bunad (2018), med elementer fra Sudan og Hallingdal. Umars skulpturer inngår i utsmykkingen i det nye regjeringskvartalet i Oslo. Verkene hans er kjøpt inn blant annet til Nasjonalmuseet, Drammens Museum og Oslo kommunes kunstsamling.

Billetter slippes 2. februar, og balletten spilles 8. mars kl. 19.00–20.00, og 9.–10. mars kl. 13.15–14.15 og 15.30–16.30.

 

Powered by Labrador CMS