Pride
Bedriftenes pridestøtte: – Merker endring
Norske pridearrangører merker at det har skjedd noe med bedriftenes støtte til Pride. Men endringene er ulike rundt om i landet, og kanskje heller ikke helt som du tror.
Fra prideparaden i Oslo 2024.
Foto: Aslaug Olette Klausen
Sist helg ble World Pride arrangert i Washington. I forkant meldte CNN at amerikanske selskap var merkbart mer tilbakeholdne med sin støtte til både denne og andre prider i USA.
Dette gjaldt både deltakelse i arrangementer, sponsing og annen synlig markering.
Nedtoningen var varslet. Trump-administrasjonens korstog mot transpersoner spesielt og mangfold generelt har påvirket bedriftene.
Torsdag meldte Vårt Land at det synes som også norske bedrifter følger denne nedslående trenden. En telling avisen har gjort viste at minst 14 store norske bedrifter som tidligere har hatt regnbuelogo i sosiale medier i år har avstått fra markeringen.
Digital
12 måneder
699,-
KJØP
Digital + Magasin 12 måneder
798,-
KJØP