Scene

Banebrytende kunstner tar inkluderende dans til Operaen

Hun blir omtalt som en av Storbritannias mest spennende koreografer. 20. og 21. oktober kommer Claire Cunningham til Operaen med verket «Thank You Very Much», framført av dansere med funksjonsvariasjoner.

«Jeg bruker to grå albuekrykker overalt hvor jeg går, som er mine følgesvenner og som jeg også betrakter som en del av min queere, firbeinte kropp», sier Claire Cunningham om seg selv. 20. og 21. oktober kommer hun til Operaen med verket «Thank You Very Much».
Publisert

CODA Oslo International Dance Festival 2023 er godt i gang, og 20. og 21. oktober markeres festivalen også i Bjørvika.

Til Operaens Scene 2 tar Claire Cunningham med seg forestillingen «Thank You Very Much», som utforsker temaer som etterligning, identitet og aksept.

– Cunningham er en av de mest spennende, uavhengige koreografene i sitt felt. Når hun nå gjester CODA-festivalen, gir hun norsk dansesektor uvurderlig innsikt i dansekunst skapt av og med artister med funksjonsnedsettelse, og publikum en helt ny måte å oppdage dansekunst på, sier CODAs festivalsjef Stine Nilsen.

Selv beskriver Cunningham seg slik: «Jeg er en utøver og en koreograf, basert i Skottland. Hvis jeg skal beskrive meg selv, er jeg en hvit kvinne, har blå øyne og mørkebrunt hår med grå flekker, og jeg bruker briller. Jeg bruker to grå albuekrykker overalt hvor jeg går, som er mine følgesvenner og som jeg også betrakter som en del av min queere, firbeinte kropp. Jeg danser med krykkene mine og bruker dem på mange forskjellige måter.»

Danser på krykker

I «Thank You Very Much» tar Cunningham utgangspunkt i såkalte «tribute artists», imitatorer av verdensberømte artister. Hvordan oppleves det å være et skue for resten av verden, enten man vil eller ikke? Hva vil det si å iscenesette seg selv? Hvor går grensen mellom en etterligning og en hyllest? Og når kan man egentlig være seg selv?

En av artistene som imiteres, er kongen av rock’n’roll.

«Jeg elsket Elvis som sanger, men som koreograf oppdaget jeg ham på nytt og begynte å interessere meg for måten han beveget seg på», forklarer Cunningham i et intervju med National Theatre of Scotland.

Jo mer Cunningham fordypet seg i bevegelsesmønsteret til artisten som kanskje er imitert mest av alle, desto mer ga det gjenklang i henne selv.

«Jeg opplevde at Elvis hadde en slags krøpling-estetikk som samsvarer med måten funksjonsnedsatte kropper beveger seg på. Bevegelsesmønstrene våre blir ofte ansett som ukontrollerte, annerledes, eller simpelthen kontroversielle», sier hun.

På scenen danser Cunningham selv på krykker sammen med danserne Tanja Erhart, Vicky Malin og Jo Bannon. «Thank You Very Much» er skapt på oppdrag fra Manchester International Festival, National Theatre of Scotland og Perth Festival i samarbeid med tanzhaus nrw og Dance Umbrella.

Powered by Labrador CMS