FRI

Reagerer på tiggetelefon fra FRI

I en ny kampanje tar FRI kontakt med medlemmer og ber dem bli faste givere til organisasjonen, i tillegg til medlemskap. FRI Oslo og Viken-medlem Karl-Johan Bruun-Olsen, reagerer på praksisen. – Jeg mener medlemslistene til FRI er sensitivt innhold, og som medlem føler jeg FRI har delt informasjon de ikke burde dele, sier Bruun-Olsen til Blikk.

– Jeg mener medlemslistene til FRI er sensitivt innhold, sier Karl-Johan Bruun-Olsen, medlem av FRI Oslo og Viken.
Publisert

FRI mottar 7 millioner kroner over statsbudsjettet i år, i tillegg til øremerkete midler til prosjekter. At organisasjonen ber om faste givere blant medlemmene, er ok synes Bruun-Olsen.

– Det er for så vidt greit. Men da kunne de ringt selv, sier Bruun-Olsen til Blikk.

– Det jeg reagerer på er at  det ringer fra et call senter utenfor FRI som tigger penger av medlemmene, sier han.

Han fikk i forkant en SMS fra FRI, som ikke kunne svares på, hvor det sto at FRI kunne komme til å ringe og tigge penger.

– Men det var ikke FRI som ringte. Å tigge penger er ikke uvanlig i organisasjoner. Det er det mange organisasjoner som gjør. Men det er ikke FRI som ringer, og i en slik organisasjon er medlemslistene sensitiv informasjon, etter min mening, sier han.

Han reagerer fordi FRIs medlemslister nå er i hendene på et eksternt byrå, på vegne av FRI.

– Som medlem føler jeg FRI har delt informasjon de ikke burde dele. Jeg er opptatt av sikkerheten til medlemslistene, sier Bruun-Olsen.

– For meg handler det om at disse medlemslistene er verdifulle, både med tanke på kriminell virksomhet og utpressing, men også tiden vi lever i. FRIs medlemslister er en oversikt over aktive lhbt-aktivister i Norge. Jeg reagerer på at FRI gjør dette uten å gi utfyllende opplysninger til medlemmene.

Har fått faste givere

FRI-leder Hilde Arntsen sier til Blikk at kampanjen om å skaffe faste givere ble besluttet på landsmøtet i 2022.

– At folk har blitt oppringt og spurt om å bli givere er en del av en større strategi, som handler om at vi vet at det er flere som ønsker å være givere, sier Arntsen til Blikk. 

– Jeg kan forstå at noen blir overrasket over å bli oppringt av noen på vegne av FRI. Hensikten med å sende ut en SMS i forkant var nettopp å informere om at man kunne bli oppringt. Hvis man ikke ønsker å bli ringt av oss, kan man gi beskjed til den som ringer.

Ifølge FRIs egne nettsider skal pengene de får inn brukes der det trengs mest. 

«Vi skaper trygge fellesskap der alle er velkomne, uten frykt for diskriminering. Vi jobber for å endre holdninger, slik at alle kan være den de er, og elske den de vil, og krever at urett og hatkriminalitet blir slått ned på. Vi skal bygge et hjelpeapparat som forstår, og som kan hjelpe uten å dømme», skriver FRI.

Arntsen legger til at FRI ikke har kapasitet til selv å ringe alle medlemmene.

– Derfor bruker vi et eksternt byrå. Det er helt naturlig at det kommer en del negative tilbakemeldinger på en slik kampanje, men kritikken har i hovedsak handlet om at man blir oppringt. Ikke innholdet i oppringingen. Selv om vi har fått noen negative tilbakemeldinger, så har brorparten av de som er oppringt ønsket å bidra med en fast gave til FRI. Hele 17,3 prosent av de oppringte har valgt å bli faste givere. Det synes vi er et høyt og positivt tall på en slik kampanje.

– Kunne dere gjort noe annerledes?

– Vi kunne ha informert enda bedre i forkant av kampanjen på våre nettsider og i sosiale medier, og den informasjonen har vi nå oppdatert. FRI har et særlig ansvar med hensyn til vår medlemsbase, som består av folk som ikke nødvendigvis er åpne. Det er vi oppmerksomme på, og vi håper at de som er oppringt har blitt møtt på en god måte, sier Arntsen til Blikk.

 

 

 

 

 

Powered by Labrador CMS