Kae Tempest.

Kate blir Kae

I begynnelsen av august kunngjorde Kate Tempest at hen endrer navnet sitt til Kae, og pronomenet fra «she» til «they/them».

Publisert

Kort om Kae

2013: Vant Ted Hughes-prisen som den første under 40 år noensinne for sin fornyelse av diktsjangeren med verket «Brand New Ancients». Fikk Off West End-prisen for beste performance ved det internasjonale teaterkompaniet TBC Production.

2014: Ble listet som en av Storbritannias 20 nye diktere av The Poetry Society.

2015: Albumet «Everybody Down» ble nominert i Mercury Music Prize.

– Debutromanen «The Bricks That Built the House» (2016) var Sunday Times bestselger.

2017: Albumet «Let Them Eat Chaos» Society ble nominert i Mercury Music Prize. Vant Books Are My Bag Readers-prisen for debutromanen «The Bricks that Built the Houses».

2018: Ble nominert til Best Female Solo Performer på Brit Awards.

Det nye navn uttales som bokstaven K på engelsk. Den nå ikke-binære spoken word-artisten, poeten, musikeren, forfatteren og dramatikeren forklarte at hen «tidligere prøvde å være det jeg trodde andre ville at jeg skulle være for ikke å risikere avvisning». Og at forsøket på gjemme sannheten for seg selv hadde ført til veldig mange problemer i livet.

Kae Tempest (34) blander hip hop og poesi, og har laget sitt eget uttrykk på tvers av musikalske eller poetiske konvensjoner. Hen har blitt geniforklart av anmeldere i The Economist, The Huffington Post, The New York Times og andre store aviser og er blitt kalt for «en litterær sensasjon».

I tenårene studerte hen klassisk gitar på BRIT School for Performing Arts and Technology, der både Adele og Amy Winehouse har gått, men droppet ut da hen oppdaget rappen som 16-åring. I 2014 kom gjennombruddet med det første studioproduserte albumet «Everybody Down».

«Jeg hadde holdt på i tolv år med å forsøke å presse meg inn i musikkbransjen. Så da albumet kom på Spotify, kunne jeg ikke helt fatte det. Langt mindre at folk hørte på det», fortalte Tempest til The New York Times.

Rå poesi fra østkanten

I boka «Hold Your Own» (2015) gravde hen dypt, rått og selvbiografisk i allmenne tema som følelsen av utenforskap og «feil» kjærlighet.

«Jeg var en rar lesbisk i en homo- og kvinnehatende kultur. Det tok forferdelig lang tid å bli i stand til – i motsetning til å prøve å undertrykke denne siden av meg selv – å innse at det faktisk er helt ok», fortalte Tempest den gangen.

Som performance-artist har poeten rappet diktene sine med sine faste musikere på utallige festivaler både i USA, England og Europa. «Sceneopptredenene er selvantennende», ifølge den kjente protestsangeren Billy Bragg som uttalte seg om Tempest før pronomenskiftet. «Hun er ikke bare en vanlig sanger eller rapper. Hun forteller deg historier på en slik måte at du tror at hennes eget liv er avhengig av at akkurat du forstår hva hun sier».

Tempest skriver rå poesi om Londons østkant, og albumet «The Book of Traps and Lessons» som kom i fjor, er et brutalt dypdykk i konsekvensene av den økonomiske krisa i England; rasisme, fattigdom, gentrifisering, arbeidsløshet og så videre.

«Det er en skjønnhet og verdighet i røffe skjebner, det er en skjønnhet og verdighet i alle liv», sier Tempest om sin forkjærlighet for menneskene hen skriver om.

Mange av diktene/verkene hen har skrevet, har gresk mytologi som ramme eller referanse – som jo er uvanlig for en ung rapper fra Londons østkant. Men i flere intervjuer snakker Tempest, som har studert litteratur ved Goldsmiths College i London, nettopp om hvor tåpelig det er å bruke merkelappen «høykultur» om enkelte kunstopplevelser for å skille dem fra andre uttrykk.

Umåtelig populær

Rapp-poeten er vokst opp i det litt røffe Brockley sørøst i London, og forteller at hen som barn sugde inn miljøet, menneskene og historiene der med åpne øyne og sanser, for deretter å ende opp med å elske bydelen sin da hen ble eldre: «Den lærte meg å se etter mer i mennesker enn det øyet mitt ser. Slik kjærlighet som kjent har kraft til å gjøre».

Interessen for de litterære klassikerne ble vekket i barndomshjemmet. Hen er den yngste av fem søsken. Faren elsket Homers diktepos «Odysseen», mens bestefaren leste historier fra Romerriket for barnebarna sine. Dette er innfløkte fortellinger som involverer kompliserte familiekonstellasjoner, arketypiske menneskelige egenskaper og rå, mørke følelser som forårsaker kaos og utfordringer. Akkurat slik som poesirappen til Kae Tempest er.

Diktene hens speiler samtida på en direkte og provoserende måte som sjeldent forbindes med poesi. Kanskje nettopp derfor er Tempest blitt så umåtelig populær – med en stor og dedikert fanskare som gjenkjenner seg selv i hens visjon om å finne det universelle i det nære, det mytiske i hvert menneske, og viser hvordan vi alle er en del av noe større og eldre enn oss selv.

Selvrespekt og integritet

Kate Tempest er nå historie. På sosiale medier og egen hjemmeside forklarte hen bakgrunnen for endringen slik:

Skjermdump.

Artisten har tidligere skiftet etternavn fra Calvert til Tempest, som er tittelen på det man antar er William Shakespears siste skuespill («Stormen»).

Powered by Labrador CMS