Popkultur
Popmusikken er skapt skeiv
Boka og samleplata til Jon Savage, «The Secret Public», viser at popkulturen er inkluderende og skeiv i sitt vesen. – For frihet er jo hva dette handler om, sier Savage.
Little Richards megahit «Tutti Frutti» (1955) sto, ifølge Jon Savage, for dette eksepsjonelle gjennombruddet til
rock ’n’ roll spesielt og popkulturen generelt.
Foto: Michael Ochs Archives / Getty Images
Innledningen av boka «The Secret Public: How LGBTQ
Resistance Shaped Popular Culture (1955–1979)» ender med konklusjonen:
Popmusikk tilbyr ikke bare et fristed for skeive, men skeive sanger og skeive
sangere åpner for at alle kan bli friere.
– Populærkulturen er åpen for at alle som skiller seg fra
normen kan få være synlige. Det være seg seksuelt eller på annet vis. Popen
tilbyr et sted der folk kan være seg selv og blomstre, sier Jon Savage.
Den London-fødte, Cambridge-utdannede og Wales-bosatte
musikkskribenten og forfatteren har tatt for seg pophistorien med et skeivt
blikk.
Boka «The Secret Public» – og den medfølgende, Ace-utgitte samleplata
med samme navn (se bunn av saken) – viser hvordan nettopp dette skeive blikket, skeive erfaringer
og levde skeive liv, har mye av ansvaret for at populærmusikken, i bred
forstand, har blitt som det har blitt.
Digital
12 måneder
699,-
KJØP
Digital + Magasin 12 måneder
798,-
KJØP