Popkultur

Popmusikken er skapt skeiv

Boka og samleplata til Jon Savage, «The Secret Public», viser at popkulturen er inkluderende og skeiv i sitt vesen. – For frihet er jo hva dette handler om, sier Savage. 

Little Richards megahit «Tutti Frutti» (1955) sto, ifølge Jon Savage, for dette eksepsjonelle gjennombruddet til rock ’n’ roll spesielt og popkulturen generelt.

Innledningen av boka «The Secret Public: How LGBTQ Resistance Shaped Popular Culture (1955–1979)» ender med konklusjonen: Popmusikk tilbyr ikke bare et fristed for skeive, men skeive sanger og skeive sangere åpner for at alle kan bli friere.

– Populærkulturen er åpen for at alle som skiller seg fra normen kan få være synlige. Det være seg seksuelt eller på annet vis. Popen tilbyr et sted der folk kan være seg selv og blomstre, sier Jon Savage.

Den London-fødte, Cambridge-utdannede og Wales-bosatte musikkskribenten og forfatteren har tatt for seg pophistorien med et skeivt blikk. 

Boka «The Secret Public» – og den medfølgende, Ace-utgitte samleplata med samme navn (se bunn av saken) – viser hvordan nettopp dette skeive blikket, skeive erfaringer og levde skeive liv, har mye av ansvaret for at populærmusikken, i bred forstand, har blitt som det har blitt.

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digital
1 måned

1,-

KJØP

Digital
12 måneder

699,-

KJØP

Digital + Magasin 12 måneder

798,-

KJØP

Powered by Labrador CMS