«Thelma og Louise» møter «Blå er den varmeste fargen»
Den japanske dramafilmen «Ride or Die» hadde premiere på Netflix 15. april.
Den japanske filmen «Ride or Die» handler om Rei (Kiko Mizuhara), en åpent lesbisk kvinne i 20-årene fra en privilegert bakgrunn. Hun finner ut at den tidligere skolevenninnen, Nanae (Honami Sato), lever i et skadelig forhold med sin voldelige ektemann. Rei har vært forelsket i Nanae i lengre tid, og bestemmer seg derfor for å drepe ektemannen i et forsøk på å vise sin kjærlighet.
Sammen rømmer fra mordet og legger ut på en berg og dal-bane av følelser og hendelser. Den forvirrede Nanae, som er glad for å slippe mannen, syns samtidig at Reis handlinger er både fryktinngytende og kvalmende. De vender seg mot hverandre for kjærlighet, i mangel på noen andre, men sliter begge med å bearbeide det dramatiske som har skjedd.
Filmen er basert på tegneserieboka «Gunjō» fra 2007. Forfatter Ching Nakamura var bare 22 år gammel da den kom ut.
«Gunjō» ble mye oppstyr – for det meste på grunn av de ekstremt eksplisitte voldssekvensene – og «Ride or Die» viker ikke nevneverdig vekk fra originalen. I en av filmens sentrale scener, når Rei myrder Nanaes ektemann midt i en sexscene, er dette filmet i ett sammenhengende klipp som varer i mer enn åtte minutter.
«Ride or Die» spås å være et springbrett for de to hovedrolleinnehaverne, som til nå har vært kjent for den japanske offentligheten for helt andre ting enn skuespill.
Mizuhara, som spiller Rei, er en av Japans største modeller. Noe skuespillererfaring har hun, mest nevneverdig Tran Anh Hung’s «Norwegian Wood» (2010), adaptasjonen av Haruki Murakamis verdenskjente bok fra 1987.
Sato, som spiller Nanae, er mest kjent som musiker, under artistnavnet Hona Ikota, selv om hun også har dukket opp på kinolerretet tidligere.
Filmen ble spilt inn i fjor sommer, og røper ikke at den er laget midt i en pandemi, men har likevel en klaustrofobisk følelse som kan minne de fleste av oss om lockdowntilværelsen. Mesteparten ble innspilt med så få mennesker foran og bak kamera som overhodet mulig. Dette styrker igjen seeropplevelsen. Noen av scenene mellom de to hovedrollene føles så intime at det kan virke som om det kun dem i rommet.
Se traileren til «Ride or Die» under:
-
Pluss
Hans forrige bok vant Lytternes romanpris - nå kan han vinne den igjen
-
Asheim og Svenneby innstilles til nestledere i Høyre
-
Pluss
Ny skeiv podkast: – Mange er ærlige, men ikke så ærlige som oss
-
Pluss
Wunderkammer gjenoppstår som biennale – nå kan du melde deg på neste års høstustilling
-
Island boikotter Eurovision Song Contest 2026
-
Pluss
Skal snakke om skeiv kunst og ytringsfrihet: – Kanskje kan vi også komme med noen løsninger
-
Pluss
Kutt til dei svakaste i Oslo-budsjett: – Utsette for dobbelt stigma
-
Kringkastingsrådet behandler ikke Eurovision-klager
-
Pluss
Ut mot at singel kvinne og to homofile menn kan lede Høyre: – Et kjønnssyn fra gamle dager
-
Pluss
Ny handlingsplan for rus inkluderer for første gang chemsex: – Tryggest mulig bruk