Trans
Helseministeren: – Transpersoner har opplevd urett
Helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre lanserer tre tiltak for å bedre helsetilbudet for transpersoner, og lover at det skal bli bedre framover.
– Jeg mener alvor med dette, og jeg kommer til å følge opp dette arbeidet selv, sier helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre til Blikk.
Foto: Martin Siewartz Nielsen / Kunnskapsdepartementet
«Hjelpen har ikke vært god nok, og den er ikke god nok. Nå må vi gjøre noe med det», sa helseministeren under gårdagens minnemarkering for 25. juni.
Det var imidlertid ikke terrorofre han siktet til, men helsetilbudet til transpersoner.
Allerede i dag, fredag, følger han opp egen uttalelse med å komme med en tredelt tiltakspakke for å bedre helsehjelp til transpersoner.
– Jeg mente det jeg sa i går om at likeverdighet er grunnleggende for alle i Norge, sier han til Blikk, og fortsetter:
Digital
12 måneder
799,-
KJØP
Digital + Magasin 12 måneder
898,-
KJØP