Urix

Nesten en av fem gamere er skeive

Det viser en ny GLAAD-undersøkelse. Samtidig er bare rundt to prosent av spillekarakterene skeive.

Publisert

GLAAD, en internasjonal non-profitorganisasjon for skeives rettigheter, har for første gang gjort en egen undersøkelse blant gamere. Undersøkelsen viser at 17 prosent av gamere regner seg som del av det skeive miljøet.

En liknende undersøkelse utført av markedsundersøkelsesfirmaet Nielsen, som også har stått for denne undersøkelsen, viser en økning på syv prosent sammenliknet med for tre år siden.

De fleste gamerne som oppgir å være skeive er under 35 år. Rapporten antar at dette handler om større aksept for skeivhet blant unge.

Ifølge Eurogamer, har GLAAD også gjort en opptelling på skeive karakterer i dataspill. Og de fant at bare 2,5 prosent av karakterene var skeive.

Tellingen har kun sett på spill tagget som lbht. Det kan derfor være flere karakterer enn rapporten viser.

68 prosent av gamerne oppgir at de hadde ønsket seg bedre representasjon. Samtidig oppga 66 prosent at spillverden gjorde det mulig å uttrykke seg mer som seg selv enn hva de kan «i den virkelige verden». Og hele 36 prosent oppga at spillingen hadde hjulpet dem med å forstå egen seksualitet.

Halvparten av gamerne skulle dessuten ønske at spillutviklerne gjorde mer for å hjelpe dem å uttrykke seg selv i spillene.

Like mange, 52 prosent av de skeive spillerne, hadde opplevd mobbing, sammenliknet med bare 38 prosent av de ikke-skeive.

– Selv om det har vært betydelig framgang, henger spillverdenen etter alle andre underholdningsmedier når det kommer til representasjon, siterer Eurogamer rapporten.

 

Powered by Labrador CMS