Gilbert & George til Astrup Fearnley
Fra september til januar viser Astrup Fearnley Museet utstillingen «Gilbert & George The Great Exhibition» (1971-2016).
Les også
-
Festivalen Wunderkammer blir tre ganger så stor
Pride Arts Wunderkammer flytter inn i det gamle Munch-museet og den tidligere Veterinærhøgskolen på Adamstuen i september. – Nå har vi en fantastisk mulighet til å samle enda flere kunstnere, og vise frem et mangfold av kreative bidrag, sier Torill Pallesen, nyvalgt leder av Pride Art.
-
Fikk filmpris på samenes nasjonaldag
Den samiske skeive kunstneren Gjert Rognli har hentet inn priser i hele verden for filmen «Life is a two-way dream - Eallin lea guovttesuorat niehku». På samenes nasjonaldag mottok han sin 80. pris.
-
MAURICE
Karrieren som aktmodell og utelivsløve, og med en omgangskrets av kunstnere, artister og bohemer, har gjort Maurice til en myteomspunnet legende. Men mannen i sitt liv, har han ikke funnet.
-
Håndens kunnskap
– Det skjer alltid noe fint når vi møtes, enten vi er to eller ti som kommer, sier Miko Barcka. Som en av de ansvarlige for «Queer Craft Club» er Miko på plass på SKOKS også denne tirsdagskvelden i november.
-
DEN SISTE OLJE
I 1989 da han startet med å bruke olje i kunsten, tenkte veldig få på klimaforandringer og konsekvensene av oljeindustrien. – Da handlet det bare om det sorte gullet, forteller Per Barclay. Nå er en av Norges fremste samtidskunstnere veldig bekymret for verden.
-
Et skeivt dukkehjem
Den britiske kunstnerduoen Hannah Quinlan og Rosie Hastings’ «Bleak House» i Stavanger kunsthall ser på våre forestillinger om hjemmet fra et skeivt og feministisk ståsted.
-
Skeiv gerilja på Kunstnernes hus
Den skeive kunstnerduoen Pauline Boudry og Renate Lorenz besøker Kunstnernes hus i Oslo med «Walk Silently in the Dark Until Your Feet Become Ears».
-
Jonathas de Andrade til Astrup Fearnley Museet
Tidligere i år stilte han ut underbuksene til ekskjærestene sine. I dag viser han filmer i Astrup Fearnley Museet.
-
Skeiv utopi i Slovenia
De norske kunstnerne Christa Barlinn Korvald og Marin Håskjold viser «Butch don’t cry» i Maribor, Slovenia.
-
Utsmykker regjeringskvartalet
Kunsten til den skeive norsk-sudaneren Ahmed Umar skal pryde regjeringskvartalet.
Italienskfødte Gilbert Proesch (75) og britiske George Passmore (76) møtte hverandre som unge studenter i 1967 på St. Martin’s School of Art i London og ble forelsket. Siden den gang har paret vært uatskillelige både privat og profesjonelt, og har gjort seg mer enn bemerket på den internasjonale kunstscenen i over 50 år.
Helt siden de siden de startet sitt samarbeid har Gilbert & George bodd og arbeidet i samme East End-kvarter i London, og spist middag på den samme bangladeshiske restauranten i over 40 år, Meraz Cafe, Hanbury Street. Ved å redusere livet i hjemmet og på atelieret i Fournier Street til enkle hverdagslige rutiner har de skapt plass til fullstendig kunstnerisk galskap og kreativitet. Punkere og nasjonalister, folkedans og bomber, høstløv og kontaktannonser – med sitt egenartede og samkjørte blikk gjenskaper de verden slik de ser den.
Kledd i pene og nesten helt like dresser – har de utfordre kunstens og samfunnets konvensjoner, uredde og alltid rett på sak. De lager fotobaserte verk i store formater i en grafisk stil med sterke farger, i tillegg til malerier, collager, performance og videoverk. Gilbert & George skiller ikke mellom liv og kunst og opptrer ofte selv i verkene sine, som levende skulpturer, og innholdsmessig tar de opp et bredt spekter av menneskelige erfaringer som religion, seksualitet, identitet, byliv, terrorisme, overtro, aids, alderdom og død.
Bare fire måneder etter den voldsomme debatten og de voldelige opptøyene i kjølvannet av trykkingen av Muhammed-tegningene i den danske avisa Jyllands-Posten i 2005, åpnet Gilbert & George utstillingen «Sonofgod Pictures: Was Jesus heterosexual?» på White Cube Gallery i London. Under titler som «God loves fucking! Enjoy» og «Jesus says forgive yourself», stilte kunstnerne ut 21 store fargerike verker, laget i en glassmalerilignende stil, lik de som finnes i kirker verden over. Flere mente at Jesus-utstillingen var frigjørende, mens andre igjen rett og slett mente at den var blasfemisk.
Utstillingen «Gilbert & George The Great Exhibition» (1971-2016) fyller Astrup Fearnley Museet fra gulv til tak med surrealistiske og symboltunge bilder, med det stramme rutenettet som er karakteristisk for paret.
Utstillingen er kuratert av Hans Ulrich Obrist og Daniel Birnbaum, og viser et utvalg som kunstnerne selv anser som mest representative for deres kunst og liv sammen. Gilbert & George vil være tilstede under åpningen.
Gilbert & George The Great Exhibition, Astrup Fearnley Museet, åpning 13. september, kl. 18- 20. Utstillingen står fram til 12. januar 2020.