
Gilbert & George til Astrup Fearnley
Fra september til januar viser Astrup Fearnley Museet utstillingen «Gilbert & George The Great Exhibition» (1971-2016).
Les også
-
Pluss
Skeiv kunst midt i kollektivtrafikken
«AV//SPORING» gir skeive stemmer plass på Jernbanetorget, et av Oslos mest trafikkerte knutepunkter. For fjerde år på rad samarbeider Sporveien med Pride Art om denne utstillingen.
-
Pluss
Plantet tre: Vil minne om styrke skeive har vist i møte med hat
Kunstnerorganisasjoner hedret Manglerud gård treffsenter 60 pluss sitt arbeid mot diskriminering og fordommer.
-
Pluss
Ny skeiv kunstorganisasjon vil bygge broer mellom helse, samfunn og kreativitet
Nystartede Queerness vil være både plattform og fellesskap for skeive kunst- og kulturarbeidere.
-
Pluss
Kubanske myndigheter forsøker sensurere skeiv nordisk kulturfestival i Havana
Under et døgn før NORDIKA-festivalens åpning fredag, grep kubanske myndigheter inn og sensurerte vekk paneldiskusjon og kortfilmer fra programmet.
-
Pluss
Ny utstilling om makt er ikke åpen for alle: – Ironien er slående
Med utstillingen «Makt over Landskapet» ønsker kurator Bjørn Hatterud å vise hvordan kunst kan belyse og utfordre normene for hvem som får plass og definisjonsmakt – i landskapet, i kunsten og i historien.
-
Pluss
Ny rapport: Skeive kunstnere er særlig utsatt
Økende sannsynlighet for trusler, sensur og diskriminering gjør det stadig vanskeligere å være skeiv kunstner. Organisasjonen Freemuse er bekymret, og starter nå nytt prosjekt for kunstnerisk frihet i Europa.
-
Hen skal gjøre om kunsthall til sansehage
I fjor gjorde Damien Ajavon seg synlig med utstillingen «Queer Utopia» på utsiden av Rosenkrantz’ gate 14. Nå skal kunstneren omgjøre Kunsthall Oslo til en hage.
-
Pluss
Et lappeteppe av skeiv historie
Den Kvinnliga Medborgarskolans utopiske prosjekt fra 1920-tallet inspirerer fortsatt skeive kunstnere.
-
Pluss
Skogsarbeideren
For kunstneren Åsa Elzén representerer Fogelstadgruppens arbeid en mulighet for lesbisk cruising. Selv gjør hun skogen til et kunstverk.
-
Pluss
Utstilling: – Det skeive er i alt jeg gjør
Fotogalleriets rom omskapes til en container hvor kunstnere bidra med kritisk tenkning, felles vekst, utveksling og ulydighet med hjelp av kurator Lara Okafor.
Italienskfødte Gilbert Proesch (75) og britiske George Passmore (76) møtte hverandre som unge studenter i 1967 på St. Martin’s School of Art i London og ble forelsket. Siden den gang har paret vært uatskillelige både privat og profesjonelt, og har gjort seg mer enn bemerket på den internasjonale kunstscenen i over 50 år.

Helt siden de siden de startet sitt samarbeid har Gilbert & George bodd og arbeidet i samme East End-kvarter i London, og spist middag på den samme bangladeshiske restauranten i over 40 år, Meraz Cafe, Hanbury Street. Ved å redusere livet i hjemmet og på atelieret i Fournier Street til enkle hverdagslige rutiner har de skapt plass til fullstendig kunstnerisk galskap og kreativitet. Punkere og nasjonalister, folkedans og bomber, høstløv og kontaktannonser – med sitt egenartede og samkjørte blikk gjenskaper de verden slik de ser den.
Kledd i pene og nesten helt like dresser – har de utfordre kunstens og samfunnets konvensjoner, uredde og alltid rett på sak. De lager fotobaserte verk i store formater i en grafisk stil med sterke farger, i tillegg til malerier, collager, performance og videoverk. Gilbert & George skiller ikke mellom liv og kunst og opptrer ofte selv i verkene sine, som levende skulpturer, og innholdsmessig tar de opp et bredt spekter av menneskelige erfaringer som religion, seksualitet, identitet, byliv, terrorisme, overtro, aids, alderdom og død.
Bare fire måneder etter den voldsomme debatten og de voldelige opptøyene i kjølvannet av trykkingen av Muhammed-tegningene i den danske avisa Jyllands-Posten i 2005, åpnet Gilbert & George utstillingen «Sonofgod Pictures: Was Jesus heterosexual?» på White Cube Gallery i London. Under titler som «God loves fucking! Enjoy» og «Jesus says forgive yourself», stilte kunstnerne ut 21 store fargerike verker, laget i en glassmalerilignende stil, lik de som finnes i kirker verden over. Flere mente at Jesus-utstillingen var frigjørende, mens andre igjen rett og slett mente at den var blasfemisk.

Utstillingen «Gilbert & George The Great Exhibition» (1971-2016) fyller Astrup Fearnley Museet fra gulv til tak med surrealistiske og symboltunge bilder, med det stramme rutenettet som er karakteristisk for paret.
Utstillingen er kuratert av Hans Ulrich Obrist og Daniel Birnbaum, og viser et utvalg som kunstnerne selv anser som mest representative for deres kunst og liv sammen. Gilbert & George vil være tilstede under åpningen.
Gilbert & George The Great Exhibition, Astrup Fearnley Museet, åpning 13. september, kl. 18- 20. Utstillingen står fram til 12. januar 2020.