Gilbert & George til Astrup Fearnley
Fra september til januar viser Astrup Fearnley Museet utstillingen «Gilbert & George The Great Exhibition» (1971-2016).
Les også
-
Hen trenger maske for å kunne være seg selv
I Georgias hovedstad lever kunstneren «Andro Dadiani» ut følelser og personlighet gjennom en maskert skikkelse – en alternativ personlighet – i skjul for både familie, naboer, kollegaer, og resten av det georgiske samfunnet. Georgias nye lov for «familieverdier» kan stjele hens siste arena til å være seg selv.
-
Skeiv tekstilkunst skal prege bybildet
En kultbok fra 70-tallet er utgangspunktet for utstillingen «Queer Utopia» som åpner under Oslo Pride. – Dette er mer enn bare en utstilling, sier kunstneren Damien Ajavon til Blikk, om verket som snart dukker opp på en fasade i Oslo sentrum.
-
Satser på skeiv læringsarena for skoleelever
Skeivt kunst- og kultursenter (SKOKS) har fått 300 000 kroner i støtte fra Kulturtanken.
-
Dette er årets unge kunstner på Riddu Riđđu
Kai Mikkel Balto (24) fra Tromsø er utnevnt som «Årets unge kunstner» av Riddu Riđđu. Balto er en samisk visuell kunstner som ønsker å utfordre tradisjonell duodji med skeive uttrykk og videre utforske samisk skeivhet gjennom kunstnerskapet sitt.
-
Kunstkritikerprisen til Ahmed Umar
Ahmed Umars utstilling «Glowing Phalanges» har fått Kunstkritikerprisen 2023.
-
Festivalen Wunderkammer blir tre ganger så stor
Pride Arts Wunderkammer flytter inn i det gamle Munch-museet og den tidligere Veterinærhøgskolen på Adamstuen i september. – Nå har vi en fantastisk mulighet til å samle enda flere kunstnere, og vise frem et mangfold av kreative bidrag, sier Torill Pallesen, nyvalgt leder av Pride Art.
-
Fikk filmpris på samenes nasjonaldag
Den samiske skeive kunstneren Gjert Rognli har hentet inn priser i hele verden for filmen «Life is a two-way dream - Eallin lea guovttesuorat niehku». På samenes nasjonaldag mottok han sin 80. pris.
-
MAURICE
Karrieren som aktmodell og utelivsløve, og med en omgangskrets av kunstnere, artister og bohemer, har gjort Maurice til en myteomspunnet legende. Men mannen i sitt liv, har han ikke funnet.
-
Håndens kunnskap
– Det skjer alltid noe fint når vi møtes, enten vi er to eller ti som kommer, sier Miko Barcka. Som en av de ansvarlige for «Queer Craft Club» er Miko på plass på SKOKS også denne tirsdagskvelden i november.
-
DEN SISTE OLJE
I 1989 da han startet med å bruke olje i kunsten, tenkte veldig få på klimaforandringer og konsekvensene av oljeindustrien. – Da handlet det bare om det sorte gullet, forteller Per Barclay. Nå er en av Norges fremste samtidskunstnere veldig bekymret for verden.
Italienskfødte Gilbert Proesch (75) og britiske George Passmore (76) møtte hverandre som unge studenter i 1967 på St. Martin’s School of Art i London og ble forelsket. Siden den gang har paret vært uatskillelige både privat og profesjonelt, og har gjort seg mer enn bemerket på den internasjonale kunstscenen i over 50 år.
Helt siden de siden de startet sitt samarbeid har Gilbert & George bodd og arbeidet i samme East End-kvarter i London, og spist middag på den samme bangladeshiske restauranten i over 40 år, Meraz Cafe, Hanbury Street. Ved å redusere livet i hjemmet og på atelieret i Fournier Street til enkle hverdagslige rutiner har de skapt plass til fullstendig kunstnerisk galskap og kreativitet. Punkere og nasjonalister, folkedans og bomber, høstløv og kontaktannonser – med sitt egenartede og samkjørte blikk gjenskaper de verden slik de ser den.
Kledd i pene og nesten helt like dresser – har de utfordre kunstens og samfunnets konvensjoner, uredde og alltid rett på sak. De lager fotobaserte verk i store formater i en grafisk stil med sterke farger, i tillegg til malerier, collager, performance og videoverk. Gilbert & George skiller ikke mellom liv og kunst og opptrer ofte selv i verkene sine, som levende skulpturer, og innholdsmessig tar de opp et bredt spekter av menneskelige erfaringer som religion, seksualitet, identitet, byliv, terrorisme, overtro, aids, alderdom og død.
Bare fire måneder etter den voldsomme debatten og de voldelige opptøyene i kjølvannet av trykkingen av Muhammed-tegningene i den danske avisa Jyllands-Posten i 2005, åpnet Gilbert & George utstillingen «Sonofgod Pictures: Was Jesus heterosexual?» på White Cube Gallery i London. Under titler som «God loves fucking! Enjoy» og «Jesus says forgive yourself», stilte kunstnerne ut 21 store fargerike verker, laget i en glassmalerilignende stil, lik de som finnes i kirker verden over. Flere mente at Jesus-utstillingen var frigjørende, mens andre igjen rett og slett mente at den var blasfemisk.
Utstillingen «Gilbert & George The Great Exhibition» (1971-2016) fyller Astrup Fearnley Museet fra gulv til tak med surrealistiske og symboltunge bilder, med det stramme rutenettet som er karakteristisk for paret.
Utstillingen er kuratert av Hans Ulrich Obrist og Daniel Birnbaum, og viser et utvalg som kunstnerne selv anser som mest representative for deres kunst og liv sammen. Gilbert & George vil være tilstede under åpningen.
Gilbert & George The Great Exhibition, Astrup Fearnley Museet, åpning 13. september, kl. 18- 20. Utstillingen står fram til 12. januar 2020.