Deadline januar nr 3-2020:

Til sengs med fienden
En farlig allianse har oppstått mellom enkelte skeive grupperinger og anti-gender-bevegelsen i synet på kjønnsmangfold og transrettigheter.
I DESEMBER I FJOR vedtok Europaparlamentet en resolusjon som fordømmer alle former for diskriminering av homofile, lesbiske, bifile og trans- personer (lhbt). Foranledningen var at det har dukket opp flere «lhbt-frie soner» i Polen. Representantene uttrykte dyp bekymring over det økende angrepet mot lhbt-personer i Europa. De viste til homofobe uttalelser i en valgkampanje i Romania og til hatefulle ytringer mot lhbt-personer i forbindelse med valgkamper i Estland, Polen, Spania, Storbritannia og Ungarn.
Resolusjonen ble vedtatt med 463 stemmer for, mens 107 stemte mot og 105 var blanke. Men 212 representanter stemte altså ikke for resolusjonen om å fordømme diskriminering av skeive EU- borgere.
Idet dette nummeret av Blikk går i trykken, melder Aftenposten at den franske byen Saint-Jean-de- Braye bryter en 25 år gammel vennskapsavtale med den polske byen Tuchow fordi den har erklært seg som en lhbt-fri sone.
Tuchow er den siste av 80 byer og kommuner i Polen som har innført lhbt-fri sone fordi de vil forsvare seg mot «radikale som angriper ytringsfriheten, barns uskyldighet, familiens og skolens autoritet og forretningsfolks frihet». Ordlyden i erklæringen er opprinnelig utformet av landets nasjonalkonservative og høyrepopulistiske regjeringsparti Lov og Rettferdighet (PiS).
MEN INNFØRINGEN av lhbt-frie soner er ikke bare et isolert polsk innenriksfenomen. Den polske utenriksministeren Konrad Szymanski fra PiS, er også aktiv i Agenda Europe, et europeisk nettverk av 50 ulike ytterliggående kristne organisasjoner, i tillegg til personer fra Vatikanet og andre katolske institusjoner. Nettverket er en del av anti-gender- bevegelsen som kjemper mot vedtatte lover som i dag beskytter kvinner og lhbt-personers rettigheter.
I Agenda Europes strategidokument «Restoring the Natural Order: an Agenda for Europe» kan du lese om hvordan den kristenkonservative bevegelsen i Europa har organisert seg de siste årene. Strategien er å stjele «offerrollen» fra lhbt-bevegelsen, kvinner og etniske minoriteter, som de mener ødelegger dagens Europa-politikk og truer den gudgitte «naturlige orden».
I kampen for å få heterofile kristne til å framstå som de egentlige ofrene, skyver de barn og familien foran seg: Homoekteskap er et angrep på heteroekteskapet, prevensjon er et angrep på familien, abort er baby-drap som skal straffes som drap, incest eller voldtekt er ingen unntak. Barn skal ikke ødelegges av undervisning i skolen om unaturlige kjønnsroller og propaganda om sodomi.
En naturlig forlengelse av nettverkets strategi er blant annet å få avviklet kjønnsstudier på universitetene. I Polen, Tsjekkia og Russland har kjønns- forskere allerede mistet både økonomisk og politisk støtte.
I DETTE NUMMERET har Blikk satt søkelys på utviklingen i den nye kjønnskrigen. Vi har intervjuet Roman Kuhar, professor ved Universitetet i Ljubljana i Slovenia, en av Europas fremste forskere på anti-gender bevegelsen.
Det er ikke overraskende at kristenkonservative organisasjoner er imot både feminisme og rettigheter for lhbt-befolkningen. Men anti-gender- bevegelsen er noe nytt, påpeker Kuhar.
Den har klart å skape en ny plattform som samler både nye og gamle krefter, noen tilhører også svært ulike ideologiske retninger. Til og med enkelte skeive grupperinger og feminister er på linje med anti-gender-bevegelsen i sin motstand av sosiale kjønn. I de mange transdebattene som pågår, hevder disse kritikerne blant annet at «gender» er en ideologi som vil oppløse «biologiske fakta om at det bare finnes to kjønn», og at transrettighetskampen går på bekostning av lesbiskes synlighet og rettigheter.
Ifølge Kuhar utgjør transpersoner en spesiell trussel for hele anti-gender-bevegelsen fordi de radikalt utfordrer kunnskap og forståelse om kjønnsidentitet og binært kjønn. Han påpeker det alarmerende i at motstanden ikke lenger bare kommer fra kristenkonservative og høyrepopulistiske grupper.
NÅR SKEIVE GRUPPERINGER og enkelte feminister bruker anti-gender-bevegelsens retorikk, kan det vanskelig forstås som noe annet enn en støtte til kristenkonservativt og høyrepopulistisk tankegods. Blikk mener at det er veldig farlig å undervurdere virkningen av å hoppe til sengs med fienden i en tid seksuelle og reproduktive rettigheter er under angrep. Ingen skeive eller kvinner kan ta rettighetene vi har kjempet fram for gitt.
Vi minner om at 212 representanter i Europaparlamentet i 2019 ikke stemte for resolusjonen om å fordømme diskriminering av lhbt-borgere i Europa.
Mer "Deadline" fra redaktøren:
-
Mye ser ut til å gå til helvete, men det finnes lyspunkter
Arbeidstittelen på Blikk nr. 3/25 har vært «verden er større».
-
Det er fare for at denne lederen allerede er utdatert
Teksten er skrevet før 20. januar 2025. En historisk negativ merkedag for skeive rettigheter.
-
Hva vil det egentlig si å være synlig skeiv?
I Blikk nr. 9/10-2024 handler det meste om å være «synlig skeiv».
-
Talent for å være skeiv
Hvordan vi forstår oss selv handler mye om hva – og hvem – vi har å speile oss i.
-
Hvorfor vie en Blikk-utgave til temaet tro og traumer?
Blikk nr. 7/24 er et temanummer om skeiv tro og traumer. Her forklarer redaktøren hvorfor vi har gjort denne intervjuserien, støttet av Fritt Ord.
-
Hvor ellers skal du kunne speile deg?
Det er i møte med popkulturen vi skaper oss selv.
-
Større rom for skeive gir mer åpenhet for alle
Vær stolt. Vær frimodig. Vær deg selv. For din egen og alle andres skyld.
-
Skeiv inflasjon?
Skeive som rømmer fra bygda til byen har ofte blitt kalt for «kjærlighetsflyktninger». Kanskje er det fortsatt noe sørgelig sant i den eufemismen.
-
«SYKE ER DERE»
La kommentarfeltet seile sin egen sjø en ukes tid. Du trenger ikke mer hat, du trenger skeiv kultur og Oslo/Fusion internasjonale filmfestival.
-
HOMOFOBITERAPI
Det er på høy tid å minne om hva vi skeive har bidratt med som gjør at det norske samfunnet har blitt bedre å leve i for alle. Det er nok hat nå. Det er tid for kjærlighet.