Ute av fokus
Stadig flere fotografer i utlandet markedsfører seg som «bryllupsfotograf for homofile og lesbiske». 14 år etter at partnerskapsloven ble innført er homopar ennå ikke blitt naturlige linselus for norske fotografer. Siden partnerskapsloven ble innført i Norge i 1993, har det blitt inngått over 1800 registrerte partnerskap, (2005-tall fra Statsistisk Sentrabyrå). Hittil har homofile blitt overlatt til sin egen teft og jungeltromme i jakten på en bryllupsfotograf som tåler både kyssing og klemming på den store dagen. – Vi har hatt en jevn økning av skeive par som ønsker profesjonelle bilder hos oss, forteller Hanne Pernille Andersen ved fotografkjeden Fame sitt studio i Oslo. Men hun er likevel ikke positiv til å markedsføre Fame som «homofotograf» på nettsidene av den grunn. – Jeg tror det skaper en sterkere kategorisering av mennesker. Fotografer som vil markedsføre seg overfor homofile som målgruppe, bør heller annonsere direkte i homofile medier, mener Andersen. Heller ingen av bildene i galleriet på Fames hjemmesider viser lykkelige nygifte homofile par, men Andersen synes det ville vært er en god idé. – Det ville jo signalisere at vi faktisk ønsker homofile kunder. Dessuten gir det kundene mulighet til å se hva slags type bilder vi tar.I andre land er det gjerne et ekstra kvalitetsstempel for en fotograf å få oppdrag i forbindelse med partnerskapsinngåelse. Det signaliserer overfor andre kunder at hun eller han er kreativ, utradisjonell og lydhør. – De som inngår partnerskap vet alt om fordommer. Derfor er de ekstra varsomme når de velger fotograf. De vil ha en fotograf som ikke har noen som helst problemer med å oppføre seg naturlig når det er kyssing og klemming på gang. Alt skal fotograferes, og ikke alle fotografer takler intimitet mellom to av samme kjønn, sier den britiske fotograf John Pope til Professional Photographer, ifølge Fotopia.no.