Trekker Snickers-reklame

Publisert

En reklamefilm for sjokoladen Snickers som ble vist under det populære Super Bowl-arrangementet i Amerika nylig har blitt trukket tilbake. Reklamen, som viser to menn som ved et uhell kysser hverandre, beskyldes for å oppfordre til antihomovold. Snickers-reklamen ble vist i beste sendetid og på et tidspunkt hvor reklamebransjen overbyr hverandre for å få sendetid, Super Bowl. Filmen viser to karer som på grunn av et stort Snickers-behov møter hverandres lepper. Filmen ble beskyldt for å fremme homofobi og øke faren for vold mot homofile. Andre hevder filmen ler av klisjeen om dumme og streite machomenn og at homomiljøet er overfølsomme når det reagerer.En talsperson fra produsenten av Snickers, Masterfood, sier i en uttalelse at målet med filmen var å treffe målgruppen, som hovedsaklig består av menn i alderen 18 til 24 år.«Tilbakemeldingene fra målgruppen vår har vært positiv, og mange mediekommentatorer og internettsider har rangert reklamefilmen som den beste under årets Super Bowl», sier Alice Nathanson, talsperson for Masterfood, tilo New York Times.«Vi er klar over at humor er subjektiv og skjønner at enkelte forbrukere finner reklamen støtende. Det var ikke vår intensjon og vi vil ikke fortsette reklamekampanjen verken på tv eller på internett», uttaler Masterfoods talsperson.Selv om Snickers ikke lenger kjøper reklameplass til filmen så lever den sitt eget liv på nettet, helt gratis.På nettsiden YouTube ligger Snickers-filmen

Powered by Labrador CMS